Synd, för Fiat Bravo T-Jet med den nya turboladdade 1,4-litersmotorn på 150 hk är en positiv överraskning. Fast redan efter några hundra meters körning överraskar också hastighetsmätaren - när solen skiner är det lögn att se siffrorna. Och eftersom bilen är rolig att ratta så kan det alltså bli ytterligare en överraskning. I form av fortkörningsböter.
Vår bil har istället ett overboost-system som vid behov ökar vridmomentet från 206 till 230 Nm.
Bilen rullar på jättelika 17-tumshjul och har en ganska stötig gång. Köregenskaperna är dock trygga och stabila men el-servon förtar en del av styrkänslan.
Fiat Bravo fick fem stjärnor i EuroNCAP:s krocktest och alla säkerhetssystem är standard. Utom knä-krockkudden, som kostar 1 600 kronor extra. Det kulle man ju kunna bjuda på till en så dyr bil. Liksom larmet, som importören vill ha 3 500 kronor för. Ter sig lite sniket.
Annat som kostar extra är parkeringssensorer (5 700 kr), xenonstrålkastare (9 300 kr) och läderklädsel (15 900 kr).
Vår bil är också utrustad med ett teknikpaket (11 900 kr) som inkluderar röststyrd navigator och bluetooth. Således lätt gjort att slutpriset tippar över 200 000-kronorsgränsen.
Fiat Bravo
Motor: 4-cylindrig tvärställd radmotor med multipoint insprutning, 1 368 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Turbo med overboost. Effekt 150 hk (110 kW) vid 5 500 varv/min, vridmoment 206-230 Nm vid 2 250-3 000 varv/min.
Chassi: Framhjulsdriven, framvagn med fjäderben och skruvfjädring, torsionsaxel bak med skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med el-servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 434, bredd 179, höjd 150, axelavstånd 260 cm. Tjänstevikt 1 350 kg, maxlast 435 kg, bagagevolym 400 liter, släpvagnsvikt 1 300 kg.
Fiat Bravo 1,4 T-Jet
Pris: 194 900 kronor
Bränsleförbrukning: 7,1 l/100 km
Utsläpp CO2: 167
EKONOMI ++ Dyr i inköp. Tveksamt andrahandsvärde.
SÄKERHET +++++ Fem stjärnor i EuroNCAP.
KOMFORT ++++ Ombonad. Hygglig ljudkomfort. Stötig med 17-tumshjul.
KÖREGENSKAPER ++++ Trygg och trivsam att köra. Lite luddig styrning.
MILJÖ +++ Trots en liten motor långt ifrån miljöbilsgränsen.
HELHETSBETYG ++++
Konkurrenter i klassen:
VW Golf TSI, Opel Astra 1,6 Turbo, Ford Focus 2,0, Peugeot 307 2,0.
Bild 1-3: Fiat Bravo hade varit en intressant utmanare i Golf-klassen om priset varit mer lockande. Nu är den tvärtom dyrare än nästan alla konkurrenter i klassen.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 4: Italiensk design har alltid varit i en klass för sig. Det gäller även interiören i Fiat Bravo. Snygg och trivsam.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 5: Här har form gått före funktion - bara i mörker och skymning kan man avläsa hur fort man kör. I solljus är det helt omöjligt att se siffrorna.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 6: Sex växlar i en riktigt sympatisk låda.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 7: Fiats emblem har ändrat utseende ett oräkneligt antal gånger. Nu är man åter tillbaka till ursprunget...
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 8 är en grafik.
//bilder: 8