Fiat prisar ut Bravo

Fiat Bravo var också med och slogs om titeln "Årets bil" i år men blev möjligen bortglömd för lilla, gulliga Fiat 500:sskull. Och risken är väl att den hamnar i bakvattnet även här i Sverige - för det höga prisets skull.

Övriga2007-11-29 00:00
Stockholm (TT Spektra)

Hur en Fiat ska kunna slåss i den mördande hårda Golf-klassen och samtidigt vara dyrare än både VW Golf och de andra storsäljande konkurrenterna är för mig en gåta. Därmed inte sagt att Fiat Bravo är en sämre bil än exempelvis Golf, Ford Focus och Opel Astra, men är den så mycket bättre? VW Golf TSI är nästan 20 000 kronor billigare. Opel Astra och Ford Focus med motsvarande prestanda är ännu billigare. Du måste ställa Fiat Bravo mot en Audi A3 Sportback för att priset ska bli till italiensk fördel.

Synd, för Fiat Bravo T-Jet med den nya turboladdade 1,4-litersmotorn på 150 hk är en positiv överraskning. Fast redan efter några hundra meters körning överraskar också hastighetsmätaren - när solen skiner är det lögn att se siffrorna. Och eftersom bilen är rolig att ratta så kan det alltså bli ytterligare en överraskning. I form av fortkörningsböter.

Minimotor med turbo

Fiat Bravo är en av de största i sin klass. Till formatet. Däremot sitter det en ovanligt liten motor i vår bil. På knappa 1,4-liter. Ändå ger den mer effekt och mer vridmoment än 2-litersmotorn i exempelvis Ford Focus. Det handlar om modern turboteknik. Mindre cylindervolym och mera överladdning är bilindustrins nya knep för att minska förbrukning och koldioxidutsläpp. VW använder samma teknik i Golf TSI. Fast där har man också kompletterat med en mekanisk kompressor.

Vår bil har istället ett overboost-system som vid behov ökar vridmomentet från 206 till 230 Nm.

Fem stjärnor

150 hästar trängs i den här lilla maskinen och det känns verkligen att de vill ut. Men ska sanningen fram så slickar de i sig lika mycket havre (bensin) som Ford-hästarna, trots att de ju alltså har mera svängrum. Det finns en 120-hästarsversion också, med lägre laddtryck, men den tas ännu inte in till Sverige.

Bilen rullar på jättelika 17-tumshjul och har en ganska stötig gång. Köregenskaperna är dock trygga och stabila men el-servon förtar en del av styrkänslan.

Fiat Bravo fick fem stjärnor i EuroNCAP:s krocktest och alla säkerhetssystem är standard. Utom knä-krockkudden, som kostar 1 600 kronor extra. Det kulle man ju kunna bjuda på till en så dyr bil. Liksom larmet, som importören vill ha 3 500 kronor för. Ter sig lite sniket.

Annat som kostar extra är parkeringssensorer (5 700 kr), xenonstrålkastare (9 300 kr) och läderklädsel (15 900 kr).

Vår bil är också utrustad med ett teknikpaket (11 900 kr) som inkluderar röststyrd navigator och bluetooth. Således lätt gjort att slutpriset tippar över 200 000-kronorsgränsen.

Rolf Gildenlöw

rolf.gildenlow@ttspektra.se





Fiat Bravo

Motor: 4-cylindrig tvärställd radmotor med multipoint insprutning, 1 368 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Turbo med overboost. Effekt 150 hk (110 kW) vid 5 500 varv/min, vridmoment 206-230 Nm vid 2 250-3 000 varv/min.

Chassi: Framhjulsdriven, framvagn med fjäderben och skruvfjädring, torsionsaxel bak med skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med el-servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.

Mått och vikter: Längd 434, bredd 179, höjd 150, axelavstånd 260 cm. Tjänstevikt 1 350 kg, maxlast 435 kg, bagagevolym 400 liter, släpvagnsvikt 1 300 kg.

Fiat Bravo 1,4 T-Jet

Pris: 194 900 kronor

Bränsleförbrukning: 7,1 l/100 km

Utsläpp CO2: 167

EKONOMI ++ Dyr i inköp. Tveksamt andrahandsvärde.

SÄKERHET +++++ Fem stjärnor i EuroNCAP.

KOMFORT ++++ Ombonad. Hygglig ljudkomfort. Stötig med 17-tumshjul.

KÖREGENSKAPER ++++ Trygg och trivsam att köra. Lite luddig styrning.

MILJÖ +++ Trots en liten motor långt ifrån miljöbilsgränsen.

HELHETSBETYG ++++

Konkurrenter i klassen:

VW Golf TSI, Opel Astra 1,6 Turbo, Ford Focus 2,0, Peugeot 307 2,0.



Bild 1-3: Fiat Bravo hade varit en intressant utmanare i Golf-klassen om priset varit mer lockande. Nu är den tvärtom dyrare än nästan alla konkurrenter i klassen.

Foto: Rolf Gildenlöw

Bild 4: Italiensk design har alltid varit i en klass för sig. Det gäller även interiören i Fiat Bravo. Snygg och trivsam.

Foto: Rolf Gildenlöw

Bild 5: Här har form gått före funktion - bara i mörker och skymning kan man avläsa hur fort man kör. I solljus är det helt omöjligt att se siffrorna.

Foto: Rolf Gildenlöw

Bild 6: Sex växlar i en riktigt sympatisk låda.

Foto: Rolf Gildenlöw

Bild 7: Fiats emblem har ändrat utseende ett oräkneligt antal gånger. Nu är man åter tillbaka till ursprunget...

Foto: Rolf Gildenlöw

Bild 8 är en grafik.

//bilder: 8
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om