2007 blev året då Sverige digitaliserades helt och fullt och det analoga tv-nätet stängdes ner för gott. De allra flesta svenskar valde att skaffa sig fler tv-kanaler vid övergången och därmed ett större utbud.
Det börjar märkas på tv-tittandet och syns tydligt i sammanställningen över det gångna årets mest sedda tv-program. Tv-publiken har lärt sig att hitta program även bortom de tre stora kanalerna - SVT 1, SVT 2 och TV 4. Dessutom konkurrerar tv-kanalerna med You Tube och liknande internetfenomen om uppmärksamheten.
Men storsatsningar som "Så ska det låta" och "Saltön" i SVT har tappat mer än en miljon tittare på bara några år, och de omtalade nöjessatsningarna "Let’s dance" och "Idol" i TV 4 lockar bara i undantagsfall mer än två miljoner tv-tittare.
Med ett mellanår utan vare sig ett stort fotbollsmästerskap eller OS hamnade sporten långt ner på årslistan. Bara damernas slalom vid VM i Åre kom med på listan över de 20 mest sedda programmen.
Hos de något mindre kanalerna har bland annat Kanal 5 med sina mått mätt haft stora framgångar för sina amerikanska dramaserier, som "CSI", "Grey’s anatomy" och "Desperate housewives", medan TV 3 nått en allt större publik för nysatsningar med dokusåpainriktade program som "Lyxfällan", "Ensam mamma söker" och "Grannfejden". Lustigt nog tvingades TV 3 satsa "svenskt" sedan man gått miste om flera utländska dramasatsningar och det blev en lyckträff för kanalen.
Förlorarna, då? Jo, det var ett mörkt år för svensk dramaproduktion. Storsatsningar som "Upp till kamp" i SVT och "Labyrint" i TV 4 misslyckades båda under hösten med att nå den stora publiken.