Faran inte över

Övriga2007-04-26 00:00
Saab i Trollhättan får leva ett tag till. I veckan som gick kom beskedet från gubbarna i Detroit att Sverige är värt att satsa på. I alla fall i några år till. Amerikansk bilindustri i allmänhet och General Motors i synnerhet går riktigt, riktigt dåligt så löften från den sidan Atlanten väger ärligt talat rätt lätt.

Men man behöver inte vara svensk för att inse att satsningen på Trollhättan är ett klokt val. Den gamla anrika Saab-fabriken är i dag en mycket modern och effektiv produktionsanläggning med erkänt skickliga bilbyggare vid monteringsbanden.

Nu kommer GM att satsa ytterligare miljarder på fabriken i Trollhättan med målet att man där ska bygga nästa generation kompaktbilar. Men den enes bröd är i bilbranschen också detsamma som den andres död. Valet stod mellan Trollhättan i Sverige och Antwerpen i Belgien. Nu blir det belgiska bilarbetare som mister sina jobb i stället för svenska.



Opel Astra nämns vid namn när GM berättar vad Trollhättan ska bygga efter 2010. Men den nya plattformen blir förstås multinationell och ska användas till flera andra bilmodeller. Gissningsvis också till en mindre Saab. Saab 9-1! Däremot flyttas produktionen av både Saab 9-3 och Saab 9-5 som väntat till tyska Rüsselsheim där de ska samproduceras med nya Opel Vectra på den gemensamma Epsilon II-plattformen. Men att bara bygga billiga småbilar i Trollhättanfabriken ger inte tillräcklig avkastning för att affärerna ska gå ihop. Och de svenskbyggda Cadillac-modellerna har ju hittills inte gett något större klirr i kassan. Så det krävs mer.

Saab 9-3 kommer i en uppgraderad version nu i sommar, vilket betyder att den har max tre år kvar av sin livscykel. Sen tar tyskarna över. Saab 9-5 försvinner västerut redan om två år.



Innan dess måste bilbyggarna i Trollhättan få något fetare projekt att snickra på. En kompakt crossover, Saab 9-4X, till exempel. En produktion på minst 100 000 bilar är nämligen ett villkor för att Trollhättan ska börja tjäna pengar. Och tjäna pengar är en nödvändighet i en koncern som blöder, kanske rent av förblöder. Någon barmhärtighet är inte att vänta sig av gubbarna i Detroit. De har helt enkelt inte råd. Dessutom vill många av GM:s stor
ägare att olönsamma grenar ska kapas av. Ska man då sälja några av sina varumärken ska man förstås bjuda ut dem som har bäst klang och ger mest pengar. Precis som när Ford nyligen sålde Aston Martin.

Funderar GM dessutom på att köpa Chrysler, som Mercedes vill bli av med, så behövs likvida medel. Och fabriken i Trollhättan har ett namn med klang som fortfarande är värt en slant. Så visst hinner det rinna mycket vatten nedför fallen i Trollhättan fram till 2010 och med tanke på hur illa GM skött sina affärer det senaste decenniet skulle jag nog inte våga blåsa faran över än.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om