Familjevänlig modell

PEUGEOT 207. Med en femte dörr och tolv extra centimeter har SW-versionen av Peugeot 207 blivit mycket mera praktisk och familjevänlig. Den tog ett extra år på sig, men spelar trots det rätt ensam i sin klass.

Övriga2008-01-17 00:00
Stockholm
(TT Spektra)
Att just lilla Sverige älskar kombibilar har hittills inte satt allt för djupa spår hos de internationella biltillverkarna men det är en svängning på gång. Ändå fick vi vänta ett extra år på kombiversionen (SW) av nya Peugeot 207. Kanske för att fransmännen hittills har fått agera ganska ostörda i den här minsta klassen. Men nu blir de utmanade från öster - främst tjeckiska Skoda Fabia Combi men också kombiversionerna av nya Kia Cee’d och Hyundai i30.

De två sistnämnda är visserligen ett halvt nummer större, även prismässigt, men pockande på uppmärksamhet från samma målgrupp - den som söker en kombi i småbilsklassen. Och dessa båda koreanska bilar tillverkas också i det forna Östeuropa; Slovakien respektive Tjeckien.

Succemodell

Det har gått bra för Peugeot i Sverige i tio år nu och främst då när det gällt småbilar. Och den verkliga succemodellen för hela Peugeot har varit modell 206 som redan för två år sen passerade fem miljoner tillverkade exemplar. Strax därefter kom ersättaren, Peugeot 207. Men man fortsatte att tillverka kombiversionen Peugeot 206 SW i ytterligare ett år. Först nu i vinter nådde nya 207 SW de svenska återförsäljarna.

Bilen ska förhoppningsvis attrahera köpare som lever ett aktivt liv och som vill ha en kompakt och flexibel kombibil som också är kul att köra. Inte då bara den unga barnfamiljen, utan kanske också den moderna senioren.

Peugeot 207 SW är alltså ett dussin centimeter längre än halvkombin men också fyra centimeter högre. Jämfört med föregångaren 206 SW är Peugeots nya kombi dessutom 8,4 centimeter bredare.

Bagageutrymmet ger plats för 67 lådliter mer än halvkombimodellen. Glasrutan i bakluckan kan öppnas separat med en knapp eller med nyckelns fjärrkontroll. Smart om man bara har ett par kassar att slänga in och inte behöver fläka upp hela luckan.

Dyr diesel

Peugeot 207 byggs på samma plattform som Peugeot 1007 och Citroën C3 och man använder också delvis samma drivlinor.

VTi-motorn på 120 hk i vår provbil byggs i samarbete med BMW. Inte riktigt så fräsch som jag hade hoppats på, kanske för att jag är så imponerad av det franska dieselalternativet på 110 hk. Ett mycket bättre och miljövänligare val. Men den kostar 18 000 kronor mer så det krävs många mils körning innan merkostnaden och den högre fordonsskatten är kvittad. Särskilt som regeringen nu slarvat bort partikelfilterrabatten på 6 000 kronor. Peugeot 207 fick maximala fem stjärnor vid EuroNCAP:s krocktest. Dessutom fyra stjärnor för barnsäkerhet och tre (av fyra möjliga) för skyddet vid kollision med fotgängare.

I standardutrustningen ingår sex krockkuddar, nödbromsassistens, bältessträckare, bältespåminnare, Isofix och antisladdsystem. Och strålkastarrengörare!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om