(TT Spektra)
De två sistnämnda är visserligen ett halvt nummer större, även prismässigt, men pockande på uppmärksamhet från samma målgrupp - den som söker en kombi i småbilsklassen. Och dessa båda koreanska bilar tillverkas också i det forna Östeuropa; Slovakien respektive Tjeckien.
Bilen ska förhoppningsvis attrahera köpare som lever ett aktivt liv och som vill ha en kompakt och flexibel kombibil som också är kul att köra. Inte då bara den unga barnfamiljen, utan kanske också den moderna senioren.
Peugeot 207 SW är alltså ett dussin centimeter längre än halvkombin men också fyra centimeter högre. Jämfört med föregångaren 206 SW är Peugeots nya kombi dessutom 8,4 centimeter bredare.
Bagageutrymmet ger plats för 67 lådliter mer än halvkombimodellen. Glasrutan i bakluckan kan öppnas separat med en knapp eller med nyckelns fjärrkontroll. Smart om man bara har ett par kassar att slänga in och inte behöver fläka upp hela luckan.
VTi-motorn på 120 hk i vår provbil byggs i samarbete med BMW. Inte riktigt så fräsch som jag hade hoppats på, kanske för att jag är så imponerad av det franska dieselalternativet på 110 hk. Ett mycket bättre och miljövänligare val. Men den kostar 18 000 kronor mer så det krävs många mils körning innan merkostnaden och den högre fordonsskatten är kvittad. Särskilt som regeringen nu slarvat bort partikelfilterrabatten på 6 000 kronor. Peugeot 207 fick maximala fem stjärnor vid EuroNCAP:s krocktest. Dessutom fyra stjärnor för barnsäkerhet och tre (av fyra möjliga) för skyddet vid kollision med fotgängare.
I standardutrustningen ingår sex krockkuddar, nödbromsassistens, bältessträckare, bältespåminnare, Isofix och antisladdsystem. Och strålkastarrengörare!