Men lugn, nya Opel Corsa "sitter säkert", som det brukar heta i Idol. Och tills vidare är Corsa min idol i småbilsklassen. Men vem nöjer sig med en enda idol? Peugeot 207 är en annan, liksom nya Toyota Yaris. Konkurrensen är med andra ord stenhård.
Egentligen är det bara en sak som skulle kunna få mig att rösta ut Opels nya Corsa. Motorn!
En bil med en klen motor är ju som en sångare med en klen röst. Å andra sidan är showbiz full av sångare som lärt sig utnyttja en klen röst och faktum är att det går att trivas också med en 1,2-litersmotor med 80 sömndruckna hästar. En klen röst kräver en annan sångteknik, precis som en klen motor kräver en annan körteknik. Belöningen är en bensinnota i dur. Vilket absolut inte är en klen tröst.
Viktigaste modellen
I Sverige är den här storleksklassen i dubbel bemärkelse liten men för Opel är den tvärtom stor. Livsavgörande stor, skulle man nästan kunna säga. Corsa är nämligen Opels "smör och bröd", det vill säga den modell som säljs mest och som avgör om bokslutet ska skrivas i svart eller rött. De tre tidigare Corsa-generationerna såldes i närmare tio miljoner exemplar. Bilarna som säljs i södra Europa tillverkas i GM:s jättefabrik i spanska Zaragoza medan norra Europa får sina Corsa-bilar från tyska Eisenach.Tre motorer är aktuella till en början och inte helt oväntat är dieselmotorn det mest potenta alternativet. I vår provbil sitter dock den klenaste motorn på 1,2 liter och 80 hk. Det är den version den svenske importören tror ska sälja bäst.
Den är inte bara ruskigt klen utan också tråkig till karaktären. Men den något större 1,4-litersmotorn ger inte så värst mycket mer så man kan lika gärna välja snikmaskinen. Och när man väl hittar motorns rätta tonläge och den rätta växlingstekniken så överraskas man av att det faktiskt svänger om nya Corsa. Nja, det är ju inte rock’n roll precis, men vad är det för fel på tango?
Trötta hästar
80 hästar kan i och för sig vara helt tillräckligt i en så här liten bil men problemet är att hästarna som är inhysta i den här maskinen är så bedrövligt arbetsovilliga. Som om man skulle behöva dänga växelspaken i ändan på dem för att det ska hända något.Fjäderben fram och torsionsaxel bak är ju inget som i sig imponerar, men bitarna är väl samtrimmade och köregenskaperna följaktligen riktigt bra. Och om man nu köper en småbil med fjuttig motor främst för att få ett bränslesnålt och säkert (5 stjärnor i EuroNCAP) transportmedel, så kan man i stället unna sig en massa andra godsaker som förgyller färden och som vi vanligen förknippar med exklusivare bilar. Till exempel elektroniskt styrd växellåda, GPS-navigator, eluppvärmd ratt, kurvbelysning, parkeringssensorer, punkteringssäkra däck, trådlös telefonförbindelse, med mera.
Däremot är all säkerhetsutrustning standard, inklusive det senaste och mest effektiva antisladdsystemet ESP.