Men mig veterligen har det dock aldrig funnits någon "svensk" Cadillac. Förrän nu!
Nya Cadillac BLS är nämligen till 80 procent en Saab 9-3 och den byggs också på samma produktionslinje i Trollhättan.
Men man har lyckats maskera det väl. Tills du kliver in i bilen. Då är det 95 procent Saab. Dörrsidor, stolar, instrument, ratt, reglage - allt känns igen från Saab 9-3. Till och med startnyckeln är nästan likadan. Men tändningslåset har flyttats från golvet till panelen, höger om ratten.
Sanningen är att även utsidan är identisk med Saab, från vindrutan till bakrutan. Bara skärmar, huv och bagagelucka är helt nypressade.
Tystare än Saab
Nu är det absolut ingen nackdel att så mycket av nya Cadillac BLS är samma som Saab 9-3. Tvärtom. Amerikanska Cadillac-bilar är inte kända för någon högre byggkvalitet och därför vågar jag, utan att darra på manschetten, påstå att man i Trollhättan just nu skruvar ihop världens bästa Cadillac.Efter den första provturen kändes det nästan som om de också skruvat ihop Cadillac BLS bättre än Saab 9-3, men det förklaras nog snarare av en medveten strategi för att nå olika målgrupper. Cadillac BLS har en något mjukare chassisättning och nästan 30 kg extra isoleringsmassa i hjulhus och torpedvägg. Man åker således både tystare och mer komfortabelt i Cadillac än i Saab och det ger en känsla av mer kvalitet.
Ändå har bilen inte blivit särskilt mycket sävligare än den mera sportiga Saaben. Man får som förare ta i så knogarna vitnar för att märka någon egentlig skillnad i "ordning och uppförande".
Att GM lägger produktionen av den nya lilla Cadillac-modellen i Trollhättan är säkert inte som tröst för att man nu styr över Saab-produktionen till Opel i Tyskland utan för att de svenska bilbyggarna har ett gott anseende och att man hellre vill förknippas med Saab än med Opel. Tidigare försök att bygga Cadillac-modeller på Opel-plattformar (senast Omega) har slutat i fiasko.
Att sedan Saab 9-3 till stor del är just en Opel talar man tyst om.
Värda framgång
Jag har lite svårt att förstå varför någon svensk skulle köpa en Cadillac BLS i stället för en Saab 9-3, som inte bara är snyggare utan också billigare både att köpa och att äga. Och framför allt mera värdebeständig - andrahandsvärdet för BLS kan bli en rysare. Dessutom har Saab samma utbud av motorer, växellådor och extrautrustning.Det skulle vara det här med ljudisoleringen då? Och så sticker man ut från mängden, förstås, för det lär inte bli många BLS på vägarna. Inte i Sverige, men kanske i övriga Europa. På vissa europeiska marknader smäller nämligen Saab inte högre än Cadillac och kan BLS fungera som en dörröppnare står det större Cadillac-modeller borta i Detroit och väntar på att få skeppas över Atlanten.
För de anställda i Trollhättan vore det förstås en skänk från ovan om "deras" svenska Cadillac blir en storsäljare. Det är de värda efter att ha behandlats så illa i så många år.