En lastbar korean

KIA. Med ett generöst lastutrymme och en snål dieselmotor kan Kia Cee’d Sporty Wagon bli en vinnare i sin klass. Så värst "sporty" behöver den inte vara för att vinna köpare i det här segmentet. Här gäller det snarare att ge rejäl valuta för pengarna.

Övriga2007-10-04 00:00
Det något knepiga namnet Cee’d har sin förklaring i att bilen hör hemma i C-klassen, eller Golf-klassen som vi svenskar brukar kalla den. ED var namnet på konceptbilen som kom före produktionsbilen och som vittnar om att den är utvecklad för den europeiska marknaden. Sen knorrade man till det lite med en apostrof och vips hette bilen Cee’d.

Namnet Sporty Wagon är om möjligt än mera knepigt att förklara. Wagon är väl okay men sporty? Kanske är det tänkt att köparen ska vara sportig, för bilen är det inte.

Snål diesel

Kia Cee’d byggs i Zilina i Slovakien och är i stort sett identisk med nya Hyundai i30, som snart också kommer som kombi. Men Hyundai producerar syskonbilarna i grannlandet Tjeckien.

Cee’d Sporty Wagon är generöst utrustad redan i grundutförandet, har fått fem stjärnor i EuroNCAP och åtföljs av marknadens bästa garantier. Hela sju år på motor, växellåda och
övriga komponenter i drivlinan, och fem år på det
övriga. Och så tio års rostskyddsgaranti. Bara syskonet Hyundai kan matcha det. Släkten är värst.

Medan vanliga Cee’d finns med fem olika motoralternativ kommer Sporty Wagon med bara tre. En bensin (122 hk) och två
dieslar (115 respektive 140 hk). I vår provbil sitter den mindre dieseln som är imponerande samarbetsvillig, tyst och snål. Min medelförbrukning hamnade till och med någon centiliter under fabrikens egna uppgifter och nästan fem centiliter under Volvo V50 med 1,6-liters diesel.

Man åker alldeles utmärkt både fram och bak och förarplatsen är snygg och välordnad. Men bilen släpper in lite väl mycket ljud från svensk grov asfalt. 16-tumshjul är standard och 17-tummare finns som tillval. Det borde tvärtom finnas 15-tumshjul med högre däckprofil som tillval, vilket skulle ge en tystare bil.

Kia Cee’d har bältespåminnare på alla fem sittplatserna, krockkuddar och krockgardiner, plus ABS och antisladd. Dock inte strålkastarrengörare, vilket är trist.

Även om Kia Cee’d rent storleksmässigt hör hemma i Golf-klassen är det inte Volkswagen som bjuder det allvarligaste motståndet - nya Golf Variant är alldeles för dyr -värst blir nog släkten: kombiversionen av
Hyundai i30. Fast den finns ännu inte ute i handeln. Till dess är det främst populära Peugeot 307 kombi som Kia utmanar. Det kan bli en spännande uppgörelse.

rolf.gildenlow@ttspektra.se
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om