Dessutom använder sig nu även Mazda av samma franska dieselmotorer som Ford och Volvo. Så i den fyradörrars Mazda 3, som jag just nu provkör, sitter PSA-gruppens 1,6-liters commonrail-diesel på 109 hk. Och där gör den ett gediget arbete till sällsynt låg kostnad.
Faktum är att Mazda 3 1,6 CD ligger på gränsen till att klassas som miljöbil. Koldioxidutsläppen ligger på låga 128 g/km.
Äntligen tystare
På utsidan syns kanske inte så stora förändringar på nya Mazda 3. En större logotype i fronten, nya stötfångare och lite ny design runt strålkastarna. Invändigt har bilen fått lite ny instrumentering och nya klädslar.Men det har snickrats mer under skalet. Motorerna har blivit bränslesnålare, säkerhetsutrustningen bättre och ljudisoleringen effektivare. Just det där med ljudet har varit lite av en akilleshäl för Mazda i många år. Bilarna har känts lite plåtiga och burkiga och det har läckt in ljud från både däck och drivlina. Det har blivit tystar i den nya bilen, två decibel närmare bestämt, men det är ännu inte i nivå med Volvo, som känns mera välbyggd. Fast nu vet vi ju att skenet ofta bedrar när det gäller Mazda - märket har i decennier haft de mest bekymmersfria bilarna och bland de mest nöjda ägarna.
Storsäljare
Att japanska Mazda bygger bilar på samma plattform som Volvo och Ford beror förstås på att Ford Motor Company numera har en dominerande aktiepost i Mazda Motor. Nästa generation Mazda 6 kommer således att byggas på samma arkitektur som nya Ford Mondeo, som i sin tur har det mesta under skalet gemensamt med nya Volvo S80 och kommande V70.Mazda 3 är dock Mazdas mest sålda modell. Sedan produktionsstarten i augusti 2003 har närmare en miljon exemplar lämnat Ujina-fabriken i Hiroshima.
Alla tre fyrcylindriga bensinmotorer har uppdaterats med bland annat ny teknik med variabla ventiltider, och nu kompletterar man alltså motorutbudet med franska dieslar. Där är 1,6-litersdieseln i vår bil den mest ekonomiska.
Volvo trumfar förstås med den höga säkerheten men även nya Mazda 3 har nu antisladdsystem som standard på alla versioner plus bältesvarnare på samtliga platser i bilen, alltså även i baksätet. En liten display i taket ovanför backspegeln visar om baksätespassagerarna använder bilbältet. Precis som i Volvo S40.
Totalt sex olika krockkuddar är standard.
Prisskillnad
Körkaraktäristiken är väldigt lik den hos Volvo S40 även om jag inser att svenska och japanska chassitekniker var för sig har filat på detaljerna. Även på elektroniken till den elektrohydrauliska styrservon. Svensken känns följsammare vid manövrer i högre farter. Sedanversionen av Mazda 3, som är väldigt lik Volvo S40, är ett par futtiga centimeter längre än svensken men utrymmena är i princip identiska.Volvo vill ha 216 900 kronor för sin enklaste upplaga av S40 1,6D. Mazda 3 1,6 CD får du för 189 500 kronor.