Ändå åker bara två riktigt bra i coupen. Benutrymmet bak är visserligen helt okay men takhöjden... De vackra linjerna kapar passagerarna bak till närmast barnformat.
Peugeot 407 Coupe ersätter förstås den coupeversion som fanns i 406-programmet, som även den blev känd för sina vackra former men ändå aldrig nådde någon storpublik. 407 är byggd på samma plattform som Citroën C5. Peugeot och Citroën tillhör ju sen länge samma familj (PSA). Fast Peugeot använder inte den unika gasvätskefjädringen, som kännetecknar Citroën och som kanske hade passat bra i 407 Coupe. För det här är mer en skön långfärdsvagn än en äkta sportvagn.
Men även utan gasvätskefjädring är åkkomforten genuint fransk, det vill säga mycket hög. Man åker tyst och man åker mjukt - och just där försvinner all känsla av sportbil. Fast å andra sidan har ju Peugeot aldrig påstått att det här är en sportvagn. Det är bara utseendet som kanske bedrar lite? Så inte heller tillvalspaketen erbjuder några sportiga attribut.
Tre motorer
Standardutrustningen är generös i hela 407-programmet så det enda som man bör lägga till på den här bilen, i alla fall om man valt den med bensinsexan eller 2,7-litersdieseln, är automatväxellådan (Tiptronic) för 14 000 kronor.Dels för att det här är en glidarbil men också för att den manuella 6-stegade lådan inte imponerade när jag körde den i vanliga 407.
Utan extra kostnad får man redan till den billigaste modellen (249 900 kronor) med 2,2-litersmotor ABS-bromsar, antisladdsystem, strålkastarrengörare, dubbla krockkuddar fram, sidokrockgardiner, whiplash-skydd i framstolarna, parkeringsassistans, xenonstrålkastare med mera.
Till Sverige kommer Peugeot 407 Coupe alltså med tre motoralternativ: 2,2 liter och 160 hästar; 3,0 liter (V6) och 211 hästar och en 2,7-liters V6-diesel på 204 hästar.
I vår provbil sitter bensinsexan som visserligen är skön men som också börjar bli lite till åren. Även om den uppgraderats successivt så är den inte riktigt i nivå med konkurrenternas moderna sexor och är också lite väl törstig.
Diesel i en coupe
Den fyrcylindriga 2,2-litersmotorn kan med sin mycket harmonisk karaktär vara ett prisvärt alternativ. Men bäst är 2,7-litersdieseln! Så är den också dyrast - 345 900 kronor. Om du nu händelsevis opponerar dig mot tanken på en diesel i en coupe, så provkör en rejäl sväng och låt dig förvånas!Förarplatsen är godkänd och interiören tilltalande - men dörrarna är stora och blytunga.
Någon storsäljare lär inte 407 Coupe bli, även om den är relativt billig (vilket förklaras med att man själva designat bilen och även bygger den på samma band som övriga 407-modeller). Den svenske importören kalkylerar med att sälja 500-600 tvådörrarsbilar om året. Drygt hälften av dem med den bensinmatade V6-motorn. Om det inte vore för att sådana här bilar vänder sig till en rätt speciell kundgrupp skulle jag påstå att den fördelningen ter sig något märklig. Med tanke på att föregångaren såldes i betydligt mindre upplaga är det dock en rätt svårflirtad grupp.