Speciellt på insidan känns bilen förbluffande fullvuxen. Den är ju trots allt baserad på Citroën C4 som lirar i Golf-klassen. Kanske är det de jättelika glasytorna som luras lite? Picasso har nämligen världens största vindruta och vår provbil har dessutom ett jättelikt panoramatak i glas (7 000 kronor extra). Man känner sig lite som i ett akvarium på hjul.
Vindrutan, som sträcker sig ända upp till hjässan på föraren, kräver rullgardinsliknande solskydd men blir trots det lite besvärande i starkt solsken. Den gagnar nog bäst baksätespassagerarna, som får lite mera utsikt.
Unika grepp
Som det anstår en bil från Citroën, och som dessutom bär ett sånt uppfordrande namn, erbjuder Picasso en del finurliga penseldrag. För mig blir det uppenbart redan när jag första gången sätter mig bakom ratten. Jag hittar ingen växelspak! Provbilen är nämligen utrustad med EGS (electronic gearbox system). En manuell växellåda som växlas av en dator. Fast man kan växla själv också, med så kallade paddlar vid ratten. Om man vill åka framåt eller bakåt styr man med en liten spak ovanför ratten. Föredrar du en konventionell automat kostar det 3 500 kronor extra. Någon vanlig manuell växellåda finns inte att få.Bilen har heller ingen vanlig handbroms. Parkeringsbromsen kopplas in automatiskt när du stänger av motorn och hoppar ur automatiskt när du lägger i växeln och trycker på gasen.
Hög säkerhet
Ratten är fullproppad med reglage och kontroller vilket kräver en tids tillvänjning men precis som i vanliga C4 är rattnavet fast, det vill säga det snurrar inte med när du vrider på ratten.Den här koncentrationen av reglage till ratten har skapat många fria ytor på instrumentpanelen, som i stället innehåller flera stora och praktiska fack, varav ett dessutom kan fungera som kylskåp.
Sju stolar är standard, varav fem kan fällas ner i golvet vilket skapar ett jättelikt plant lastgolv. De två bakre stolarna ger dessutom en förvånansvärt bra sittkomfort också för vuxna. Rena trolleriet.
Säkerheten är hög med krockkuddar och krockgardiner, plus knäkrockkudde på förarplatsen (5 stjärnor hos EuroNCAP). Även skyddet för barn i bilen är med beröm godkänt. Däremot är den här biltypen med så mycket glasytor elak vid kollisioner med fotgängare.
Dyr
Provbilen är extrautrustad med ytterligare finesser som 4-zons klimatanläggning, avåkningsvarnare (förarstolen vibrerar om bilen bryter en väglinje), strålkastare som svänger, parkeringssensorer med mera. Dessutom finns det sensorer som mäter p-platsen när man vill fickparkera. Föraren får besked om luckan som passeras är enkel, lite svår eller helt omöjlig att klämma in bilen i.Citroën C4 Picasso är ett nummer mindre än Ford S-Max, som jag skrev om och berömde härom veckan, men är ändå i princip lika dyr. Det är enda egentliga frågetecknet när det gäller årets bästa bilnyhet.