De första exemplaren hämtas ifrån Korea men från och med nästa år byggs de på mycket närmare håll - i en sprillans ny tjeckisk fabrik.
Bilbyggarjätten Hyundai bestämde sig redan i fjol för att börja numrera sina modeller i stället för att sätta namn på dem. Först ut var Hyundai i30, som hör hemma i den så kallade Golf-klassen och som ersätter Elantra. Sen kom minstingen Hyundai i10 som ersätter lilla Atos. Hyundai i20, i40 och i50 står på tur.
Något avdrag för att bilen saknar strålkastarrengörare får man inte av EuroNCAP - men av mig!
Hyundai slåss närmast med Kia om att ge de bästa garantierna. Till i30 hör nio års kvalitetsgaranti (som inkluderar tre års fabriksgaranti), nio års elektronikgaranti, tio års rostskyddsgaranti, och tre års garanti på lack och vagnskada.
Två bensinmotorer (126 och 143 hk) plus två dieslar (115 respektive 140 hk) finns att välja mellan från start. I vår provbil sitter det bästa alternativet, den mindre dieseln som är fullt tillräcklig, tyst och snål. Man åker ledigt och lätt under halvlitern per mil. Och man åker bra - i30 CW (Combi Wagon) är en synnerligen prisvärd familjebil.
Men den släpper in mera vägljud. Svensk grov asfalt borde finnas på åtminstone en del av biltillverkarnas testbanor. 15-tumshjul är standard och är att rekommendera. På provbilen sitter 16-tumshjul men även 17-tummare finns som tillval. Glöm dem!
Glöm heller inte att tjata om strålkastarrengörarna - en vacker, förlåt regnig dag, trillar polletten ner även hos Hyundai.
halvlitern känns körningen lätt och ledig.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 6 är en faktagrafik.
//bilder: 6