Efter ett svenskt recept

SKODA. Tjeckiska Skodas framgångssaga slår det mesta i bilbranschen. Men det krävdes en svensk chef och tyska pengar. Och till nya Octavia Scout har man inte bara snott ett svenskt succerecept rakt av utan också köpt in fyrhjulsdrivningsteknik för svenska Haldex.

Övriga2007-03-08 00:00
Det var som bekant svensken Hans Folkesson som i början av 1990-talet lämnade Saab för att för Volkswagens räkning rekonstruera Skoda Automobilova i Mlada Boleslav i dåvarande Tjeckoslovakien. Efter murens fall köpte VW hela fabriken och fick på köpet ett bilmärke med utomordentligt dåligt rykte.

I dag är Skoda ett av VW-koncernens mest lönsamma märken och försäljningskurvan pekar konsekvent uppåt. När tjeckerna nu lanserar Skoda Octavia Scout har man utan att rodna snott hela konceptet från Volvo. Nästan varenda detalj är kopierad från Volvo XC70 - de svarta plastsköldarna framtill och baktill, skärmbreddarna, tröskellådorna, hasplåtarna, de infällda dimstrålkastarna, de större hjulen, det förhöjda chassiet med större markfrigång ... och så vidare.

Sigges uppfinning

Skoda Octavia Scout har till och med samma fyrhjulsdrivningssystem som Volvo XC70. Konstruerat av den småländske rallyföraren Sigge Johansson och producerat av Haldex i Landskrona. Fast sanningen är att Volvo en gång tackade nej till Sigges uppfinning, det gjorde även Saab, varpå budet gick till Haldex. Som sedan lyckades intressera Volkswagen-koncernen. VW utnyttjade snabbt den nya tekniken både i sina egna bilar, där den i Golf kallas 4Motion, i Audi A3 (Quattro) och alltså i Skoda Octavia (4x4).

Men man behöver inte köpa en Octavia Scout för att få fyrhjulsdrivning. Exakt samma teknik sitter i Octavia Combi 4x4.

Dyrt med diesel

Skoda är inte längre någon anmärkningsvärt billig bil även om den fortfarande är prisvärd. Volvo XC70 kostar nästan 100 000 kronor mer. Visserligen är svensken ett nummer större men Skoda Octavias kombibil är ovanligt rymlig i förhållande till det yttre formatet.

Lastutrymmet med baksätet i uppfällt läge rymmer 580 liter. Med nedfällt säte rymmer bilen 1 620 liter. Octavia är också den bil av konkurrenterna i den här kombiklassen som får ta mest last, närmare 550 kg, beroende på övrig utrustning.

Bagagerummet rymmer praktiska detaljer som krokar för matkassar eller väskor i sidan, och så finns ett dubbelt golv, där man med fördel kan förvara prylar som man inte vill skylta med. Mest sålda motoralternativet i den vanliga Octavia-modellen är den direktinsprutade FSI-motorn på 1,6 liter och 115 hk men eftersom Scout är tyngre har man valt att stanna vid två något större motorvarianter; 2,0 FSI på 150 hk och 2,0 TDI på 140 hk.

Den sistnämnda är alltså en diesel, som av någon anledning är 24 000 kronor dyrare än den bensindrivna FSI-motorn.

Då har den ju dessutom en mer än tre gånger så hög fordonsskatt. Det betyder att man måste köra rätt många mil innan merkostnaden tjänats in på de lägre driftskostnaderna.

Koncernsyskonet Audi tar inte ut en enda krona mer för A4 Quattro 2,0 TDI än för bensindrivna A4 Quattro 1,8T.

Ska man tolka det som att Skoda helst vill sälja bensindrivna scouter?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om