Fast egentligen har Tiguan betydligt starkare släktband till VW Golf än till kolossen Touareg. Under skalet döljer sig i princip samma arkitektur som hos en fyrhjulsdriven VW Golf. Även fyrhjulsdrivningstekniken är densamma, från svenska Haldex i Landskrona. Fast uppgraderad till samma nivå som i nya fyrhjulsdrivna Saab 9-3.
Satsar du på den här lite tuffare modellen, som faktiskt bara är ett par tusenlappar dyrare än vår "sport & style", så får du också så kallad hill descent control som hjälper till att bromsa bilen i branta nedförslut, auto hold, som förhindrar att bilen rullar bakåt vid start i uppförsbacke, och elektronisk differentialbroms, som ger ökad framkomlighet på halt underlag. Även om bilen i övrigt är dyr så är det här tillvalspaketet värt varenda krona. Smartaste tillbehöret är annars dragkroken, som fälls ut och in med ett litet reglage innanför bakluckan. Men den är svindyr - 7 300 kronor. VW Tiguan är väldigt rymlig fram, lagom rymlig i baksätet men inte rymlig alls i bagagerummet. Japanerna är större.
VW Tiguan fick maximala fem stjärnor vid EuroNCAP:s krocktest. Dessutom fyra stjärnor för barnsäkerhet. Men bara två (av fyra möjliga) för skyddet vid kollision med fotgängare. Den här biltypen vill väl inte förknippas med några mjukisar och är väl inte heller helt lätt att göra snäll mot oskyddade trafikanter.
I dag är det främst Honda CR-V och Toyota RAV4 som är huvudmotståndare men snart kommer också Volvo XC60 och Saab 9-4X. Plus koncernsyskonet Audi Q5 och några till. Det här är ett bilmode i tiden. Det gäller att hinna med innan modevindarna vänder igen.