Dyr lillebror överraskar inte

Konkurrens. Det cirkulerade mycket förhandssnack och många spionbilder på Volkswagens nya lill-suv. Nu är den här och det känns som jag skulle vilja stämma upp i Peggy Lee’s gamla 60-talssång "Is that all there is?" Flera konkurrenter erbjuder ju redan mera till en mindre kostnad.

Övriga2008-02-07 00:00
Stockholm (TT Spektra)Volkswagens länge väntade lillebror till stadsjeepen Touareg heter alltså Tiguan. Utseendemässigt har designavdelningen i Wolfsburg också jobbat på att få bilarna att se ut som just syskon. I hopp om att den som inte har råd (eller samvete) att investera i en Touareg i stället ska välja en Tiguan. I stället för att satsa på ett koreanskt eller japanskt märke.

Fast egentligen har Tiguan betydligt starkare släktband till VW Golf än till kolossen Touareg. Under skalet döljer sig i princip samma arkitektur som hos en fyrhjulsdriven VW Golf. Även fyrhjulsdrivningstekniken är densamma, från svenska Haldex i Landskrona. Fast uppgraderad till samma nivå som i nya fyrhjulsdrivna Saab 9-3.

Ingen terrängbil

Någon terrängbil är inte Tiguan. Fast lite duktigare kan den bli om du väljer versionen som heter "track & field". Då får du en front på bilen som tillåter 28 graders stigning utan att skrapa i marken. Vår provbil klarar bara 18 grader.

Satsar du på den här lite tuffare modellen, som faktiskt bara är ett par tusenlappar dyrare än vår "sport & style", så får du också så kallad hill descent control som hjälper till att bromsa bilen i branta nedförslut, auto hold, som förhindrar att bilen rullar bakåt vid start i uppförsbacke, och elektronisk differentialbroms, som ger ökad framkomlighet på halt underlag. Även om bilen i övrigt är dyr så är det här tillvalspaketet värt varenda krona. Smartaste tillbehöret är annars dragkroken, som fälls ut och in med ett litet reglage innanför bakluckan. Men den är svindyr - 7 300 kronor. VW Tiguan är väldigt rymlig fram, lagom rymlig i baksätet men inte rymlig alls i bagagerummet. Japanerna är större.

Lysande krocktest

Förarplatsen är bra och funktionell och man känner igen det mesta från VW:s lagerhyllor. Det kanske inte är så överraskande i dessa tider men jag hade ju hoppats på lite andra överraskningar av en helt ny bilmodell. Ingen ny teknik och inga direkt snåla motorer i utbudet. Den bensinmatade 1,4-litersfyran med direktinsprutning och både turbo och kompressor, som sitter i provbilen, har det lite för jobbigt med den här vikten för att komma till sin rätt. Två 2,0-litersmotorer (170 hk och 200 hk) finns också att välja på för den som vill köra på bensin och likaledes två 2,0-liters dieslar (140 respektive 170 hk).

VW Tiguan fick maximala fem stjärnor vid EuroNCAP:s krocktest. Dessutom fyra stjärnor för barnsäkerhet. Men bara två (av fyra möjliga) för skyddet vid kollision med fotgängare. Den här biltypen vill väl inte förknippas med några mjukisar och är väl inte heller helt lätt att göra snäll mot oskyddade trafikanter.

I dag är det främst Honda CR-V och Toyota RAV4 som är huvudmotståndare men snart kommer också Volvo XC60 och Saab 9-4X. Plus koncernsyskonet Audi Q5 och några till. Det här är ett bilmode i tiden. Det gäller att hinna med innan modevindarna vänder igen.



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om