Döden på två hjul
Det kanske inte låter så mycket men om man betänker att den totala slutsiffran för antalet omkomna i trafiken i år hamnar kring 450 så svarar alltså motorcyklisterna för ungefär 12 procent av dödsoffren. I dag finns det ungefär 280 000 registrerade motorcyklar i Sverige vilket ska jämföras med 4,6 miljoner personbilar, bussar och lastbilar i trafik. Dessutom körs motorcyklarna inte lika långa sträckor som bilarna.
I klartext, motorcyklisterna är kraftigt överrepresenterade i olycksstatistiken.
Om försäljningen av motordrivna tvåhjulingar fortsätter att öka i samma takt som i år så får vi förmodligen se ett trendbrott i olycksstatistiken nästa år - då kommer antalet trafikdödade totalt sett med stor sannolikhet att öka igen, efter flera års nedgång. Och det på grund av just alla olyckor med tvåhjulingar. Det hjälper då inte längre att övriga olyckor minskar. Till råga på eländet inträffar detta alltså det år då Nollvisionens första delmål ska vara uppnått. 270 döda. Det kan snarare bli 470!
Fiasko, är väl det ord som ligger närmast till hands, men egentligen borde misslyckandet rubriceras som "tragedi".
Vanligtvis brukar ju åldersgruppen 18-25 år utmärka sig i all olycksstatistik. Alltså oerfarna, dumdristiga trafikanter som överskattar den egna förmågan och dessutom tror sig vara mera eller mindre odödliga. Men när det gäller motorcykelolyckor är bilden en annan. Där ökar medelåldern år från år. I fjol låg den på 38 år och tills dags dato är den uppe i 41 år.
Förklaringen är främst att de unga inte längre har råd att köra motorcykel, försäkringarna är svindyra, medan de äldre nu ser chansen till det äventyr på två hjul de tidigare fått försaka. Många har nog också ett behov av spänning och att leva lite farligt.
Nu är det inte alltid motorcyklisterna själva som orsakar olyckorna - 21 av årets dödsolyckor inträffade i korsningar och i samband med vänstersväng. Där är det oftast bilföraren som antingen inte sett motorcyklisten eller missbedömt hastigheten. Men 17 motorcyklister körde ihjäl sig utan att något annat fordon var involverat. De körde helt enkelt av vägen i för hög fart. 39 förare dödades på småvägar eller på mindre gator i tätort.
Men Vägverket har för dagen inga planer på att införa några begränsningar eller skärpta regler för motorcyklister så det enda som nu kan dämpa mc-försäljningen är väl regeringens nya trafikförsäkringssystem.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!