Den leende bilen

Peugeot 207. Den har verkligen goda skäl att se så oförskämt glad ut, nya Peugeot 207. Den är ju fortsättningen på franska Peugeots mest framgångsrika bilmodell, 206:an, som sålts i över fem miljoner exemplar. Det här en bil som gör en glad även inombords.

Övriga2006-06-15 00:00
Nu är i och för sig inte succen med Peugeot 206 över, för den ska faktiskt tillverkas parallellt med nykomlingen i ytterligare några år. Hur många vill ingen hos Peugeot ge svar på. Den har just introducerats i Kina så den lär väl i alla fall hänga med i ytterligare två tre år. I Sverige blir den dock kvar bara i SW- och CC-utförande, det vill säga som kombi och cabriolet.

Peugeot 206 var den bilmodell som banade väg för den franska revolutionen även här i Sverige och därför hoppas den svenske importören givetvis stort på efterföljaren 207. Som brukligt är i den här branschen har den förstås växt på alla ledder jämfört med föregångaren. Samtidigt har den, som lika brukligt är, fått en fetare prislapp. Den allra enklaste versionen med 73-hästarsmotor kostar nu 122 900 kronor. 206:an med samma motor fick man för 106 900 kronor.

Dyrt med diesel

Men visst är Peugeot 207 mera bil än 206:an. Även om den är byggd på PSA:s lilla plattform 1, som utgör basen också för Peugeot 1007 och Citroën C3, har den snarare närmat sig 307:ans format. Man använder delvis också samma drivlinor.

Den enklaste modellen har alltså den sedan tidigare välkända 1,4-litersmotorn på 73 hk, men mera intressant är den betydligt modernare maskinen på 88 hk, även den med 1,4 liters slagvolym. Tack vare variabla öppningstider på insugssidan drar den förhållandevis lilla motorn snällt redan på låga varv.

Peugeot erbjuder också en 1,6-litersmotor på 110 hk. Men den som inte nöjer sig med 88 hk bör nog i stället provköra dieselalternativet, också det på 110 hk. Den motorn, som ju också går att få till Volvo S40/V50, är en pärla och blir med våra nya skatteregler nu än mer attraktiv. Fast den är förstås 21 000 kronor dyrare än bensinversionen och med dagens priser på dieselbränsle krävs det många mils körning för att man ska hämta hem en vinst på det valet.

Ombonad

Peugeot 207 har inte bara blivit rymligare på insidan utan också mera ombonad. Det märks att Peugeots interiördesigners har lagt ner mer jobb på materialvalet än tidigare. Det betyder nödvändigtvis inte att kvaliten verkligen är bättre, men den känns i alla fall bättre. Vilket förstås är viktigt både vid köptillfället, då det gäller att snabbt "förföra" den tilltänkta kunden, och när man sedan som ägare ska leva med sin bil i kanske många år.

Men pass upp för inredningsalternativet med en blänkande aluminiumram runt mittkonsolen. Den sträcker sig högt upp på instrumentpanelen och ger väldigt störande speglingar i vindrutan när solen skiner.

Sittkomforten är hygglig och takhöjden gör det möjligt att sitta upprätt och anständigt även i baksätet. Men välj absolut inte 17-tumshjul från tillbehörslistan för då sabbar du åkkomforten.

Däremot skulle åtminstone inte jag tveka att välja till komfortpaketet för 4 900 kronor som inkluderar luftkonditionering och radio/cd med rattreglage.

Säkerhet

Peugeot 207 är redan krocktestad hos EuroNCAP, med fem välförtjänta stjärnor i kanten. Framför allt fick den höga poäng vid sidokrockprovet. Dessutom fyra stjärnor för barnsäkerhet och tre (av fyra möjliga) för skyddet vid kollision med fotgängare.

I standardutrustningen på alla modeller ingår sex krockkuddar, bromskraftfördelare, nödbromsassistens, bältessträckare, bältespåminnare, Isofix och antisladdsystem.

Det, om något, är värt ett stort brett leende.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om