Därför blev Volvos premiärvisning av den nya småbilen lite avslagen. Samtliga 11 000 biljournalister (!) som anlänt till Paris hade sannolikt redan sett och skrivit om bilen och många i den samlade presskåren hade redan provkört den.
Men för gemene man är höstsalongen i Paris ett hav av nyheter och den erbjuder dessutom en möjlighet att se och ta på drömbilarna. Och fransmännen är ett bilälskande folk. Arrangörerna kalkylerar med 1,5 miljoner besökare på de dryga två veckor salongen håller öppet. Det är långt mer än vad den amerikanska bilsalongen, mitt i bilstaden Detroit, kan locka.
Frankrike dominerar
Så här på hemmaplan är det förstås de franska biltillverkarna som dominerar, främst Renault, Peugeot och Citroën.I Renaults monter drar konceptbilen Nepta till sig de flesta blickarna. En lyxig fyrsitsig cabriolet med ny avancerad teknik. Motordrivna måsvingedörrar till exempel. Hos Peugeot är det en annan monstruös konceptbil som lockar, 908 RC, en fyrsitsig sedan med en nyutvecklad V12-diesel på 700 hk under locket. Man skulle kunna säga att det är en civil version av den bil Peugeot ska tävla med i klassiska 24-timmarsloppet på Le Mans nästa år.
En annan racingbil som visas i civil uniform i Paris är Audi R8, som redan har vunnit fem gånger på Le Mans. Bilen har en mittmonterad direktinsprutad V8-motor på 420 hk och hamnar prismässigt strax över miljonen när den når butikerna.
Hybridteknik
Bland mer jordnära bilar i Paris, för mer normala plånböcker, kan noteras att nya Citroën C4 Picasso väcker stort intresse liksom Kias nya bil i den så kallade Golf-klassen, Cee’d, och Toyotas kommande bil i samma klass, här presenterad som ett koncept med namnet Auris.För svenska bilköpare är möjligen helt nya Honda CR-V högintressant. Det är ju svenskens favorit i den mindre SUV-klassen.
På miljösidan kan noteras att det inte längre talas lika högt om bränsleceller och vätgas utan mera om hybridteknik och konventionella förbränningsmotorer som drar allt mindre bränsle. Etanol betraktas däremot fortfarande som en marginell företeelse och experterna tror att olja och bensin kommer att dominera som fordonsbränsle i 20 år till.
<\c><\c>Bild 1: Volvos designchef Steve Mattin, projektchefen Håkan Abrahamsson och vd Fredrik Arp vid bilen som man tror ska locka det unga, vackra folket till att åka svenskt - nya Volvo C30. 65 000 exemplar om året hoppas man sälja, men det är inte svenska kunder man hoppas på, utan italienska, tyska, spanska, franska, engelska och amerikanska.
Foto: Lennart Pettersson
Bild 2: Citroën C-Metisse är inte bara en vacker skapelse utan också tekniskt intressant. Bilen drivs nämligen av en dieselhybrid, en V6 Hdi på 208 hk kopplad till två elmotorer, en i varje bakhjul, på 20 hk vardera. Det här ger V8-prestanda men med en förbrukning på bara 0,65 liter milen.
Foto: Lennart Pettersson
Bild 3: Audi R8 har redan vunnit Le Mans fem gånger. Frågan är om den vinner köparnas hjärtan när den nu får civil uniform och säljs för en dryg miljon kronor. 4,2-litersmotorn ger 420 hk och från stillastående till 100 km/t tar den sig på 4,6 sekunder. Toppfarten anges till 301 km/t.
Foto: Lennart Pettersson
Bild 4: Peugeot 908 RC är en version av den tävlingsbil Peugeot ställer upp med i nästa års Le Mans. Motorn har en cylindervolym på 5,5 liter, en maxeffekt på 700 hk, och ett vridmoment på 1 200 Nm. Vinkeln mellan cylinderbankarna är 100 grader för lägsta möjliga tyngdpunkt.
Foto: Lennart Pettersson
Bild 5: Toyotas nya bil i det så kallade C-segmentet kan komma att heta Auris. Konceptversionen heter så och är formgiven för att ge goda utrymmen och en känsla av rörlighet. En perfekt obalans, om man ska tro designchefen Wahei Hirai.
Foto: Lennart Pettersson
Bild 6: Kias nya modellserie Cee’d kommer att få den bästa nybilsgarantin som något bilmärke hittills erbjudit i Europa. Fem års garanti för hela bilen och ytterligare två år för drivlinan. Garantin följer bilen förutsatt att den är regelrätt servad.
Foto: Lennart Pettersson
Bild 7: Hondas storsäljare CR-V kommer nu i sin tredje upplaga och får bland annat adaptiv farthållare med kollisionsminimerande bromssystem. En radar känner av om man närmar sig en bil som kör långsammare och bromsar då automatiskt. En ny 2-liters bensinmotor utlovas också.
Foto: Lennart Pettersson
Bild 8: Det här ser ut som en Volvo XC70, men den står i Skodas monter och heter Scout. Tjeckerna har helt enkelt lånat den svenska iden och tuffat till en fyrhjulsdriven Octavia Combi med skärmbreddare, skyddsplåtar, större hjul och högre markfrigång. En given succe - i alla fall i Sverige.
Foto: Lennart Pettersson
Bild 9: Dodge är tillbaka på allvar på den här sidan Atlanten och har tre publikmagneter på plats i Paris; Dodge Caliber, Dodge Nitro och den här konceptbilen Dodge Avenger som i produktionsutförande passar in mellan Caliber och Sebring.
Foto: Lennart Pettersson
Bild 10: Nya konceptbilen Nepta är en lyxig fyrsitsig cabriolet med motordrivna måsvingedörrar som öppnar för såväl interiören som motorrummet. Nepta drivs av en längsgående 3,5-liters sexcylindrig bensinmotor på 420 hk.
Foto: Lennart Pettersson
//bilder: 10