Cee’d utmanare i C-klassen

Här kommer bilen som kan bli ny klassledare. Dessutom i den kanske tuffaste av alla klasser - Golf-klassen. Och man tar strid med en bil som är specialbyggd för Europa, som har marknadens bästa garantier och dessutom är försedd med en närmast oslagbar prislapp. Kia flyttar fram positionerna med nya Cee’d!

Övriga2007-01-03 00:00
Jag har länge varnat för att man inte ska fnysa åt koreanska bilar. Hyundai har redan visat vad man förmår och eftersom man därifrån också styr Kia så var höstens attack väntad. Först nya Kia Carens och nu bilen som går på knockout i den grymmaste klassen av alla. Klass C. Det är också delvis förklaringen till den nya bilens namn - Cee’d. Begynnelsebokstaven visar att det är just en c-klassbil. ED var namnet på konceptbilen som föregick den färdiga produkten och som vittnar om att den är utvecklad för den europeiska marknaden. Sen filade marknadsavdelningen lite på bokstäverna och lade till en apostrof, det blev Cee’d.

Tillverkas i Slovakien

Kia Cee’d är inte bara utvecklad och designad i Europa, den tillverkas också i Europa. Närmare bestämt i Zilina i Slovakien. Systerbilen, nya Hyundai Elantra, kommer att produceras i grannlandet Tjeckien.

Det är ingen tvekan om att man hos Kia vet vad som krävs för att få gå en titelmatch i den europeiska c-klassen, som antalsmässigt också är den verkliga tungviktsklassen. Cee’d är välutrustad redan i grundutförandet, har hög säkerhet, fräscha former och alldeles utmärkta köregenskaper. Dessutom är den rymlig, väldisponerad och av allt att döma också välbyggd. Hur skulle Kia annars våga utlova marknadens bästa garantier? Hela sju år på motor, växellåda och övriga komponenter i drivlinan, och fem år på det övriga. Till detta tio års rostskyddsgaranti.

Fem motorvarianter kommer att erbjudas; tre bensinare (109, 122 och 143 hk) och två dieslar (115 respektive 140 hk). I vår provbil sitter den minsta motorn på 1,4 liter som i dubbel bemärkelse är bilens svagaste sida. Dels i fråga om effekt och dels i fråga om körbarhet. Den kräver flitig växling för att de trötta hästarna ska komma åtminstone i närheten av den utlovade prestationsförmågan.

Tuff konkurrens

Eftersom jag hunnit köra några kilometer också med 1,6-litersdieseln så vet jag vad åtminstone jag skulle välja om jag vore spekulant på en Cee’d, men sanningen är ju att även trötta hästar mer än väl räcker till när de är 109 stycken.

Priserna börjar på 139 900 kronor. För den lilla dieseln vill man ha 164 900 kronor. Den större dieseln sätts inte i produktion förrän i sommar.

Tuffaste motståndarna i den här klassen är inte VW Golf, även om man skulle kunna tro det, utan snarare Peugeot 307, Citroën C4 och Opel Astra, som ligger närmare till i pris.

Förarplatsen fungerar bra, interiören känns ombonad och materialvalen är med god marginal bättre än tidigare. Dessutom är instrumenteringen snygg och användarvänlig.

Men bilen släpper in lite väl mycket vägljud.

Kia Cee’d har bältespåminnare på alla fem sittplatser, krockkuddar och krockgardiner, plus ABS och antisladd. Krockprovresultaten från EuroNCAP är inte offentliga ännu men vill man utmana de allra bästa i klassen är det bara fem stjärnor som gäller.

EuroNCAP ger inget poängavdrag för bristen på strålkastarrengörare, men det gör jag.

150 000 exemplar av Kia Cee’d ska man producera per år när fabriken i Slovakien är inkörd. Bara en enda procent går till Sverige 2007 men redan året därpå kalkylerar man med nästan det dubbla. En rejäl match alltså, för någon eller några av konkurrenterna i klassen, när Kia går på knockout.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om