Men Galaxy är något större på alla ledder, mer komfortbetonad och standardutrustad med sju säten. Den går inte heller att få med den sportiga 5-cylindriga Volvo-motorn.
Motor från Skövde
Just kombinationen av inspirerande köregenskaper, utmärkt prestanda och praktisk användbarhet gör Ford S-Max till en av årets mest spännande bilnyheter. Dessutom känns bilen välbyggd och solid.Det går att få sju säten även till S-Max (två stolar längst bak kostar 7 000 kronor extra). För ovanlighetens skull är dessa platser också hyggligt användbara. De flesta sjusitsiga bilar har ju annars bara två nödsäten för kortare transporter där bak.
Apropå stolar är sittkomforten i de främre sätena av så hög klass att man undrar om Volvo varit behjälplig även där.
Att den raka femman under huven kommer från Volvos motorfabrik i Skövde är solklart, även om Ford bytt ventilkåpan mot en som det står Ford Duratec på. Det är alltså samma härliga femma som följt Volvo ända sedan 850-modellen lanserades 1992 och som än i dag finns att tillgå i hela Volvo-sortimentet, från nya C30 till nya S80. Här ger den 220 hk, ett sugande bottendrag och en numera närmast klassisk klang.
Franska dieslar
Ford har hotat med att Skövde i framtiden bara ska tillverka dieselmotorer och vad det betyder för bensinfemmans fortlevnad är höljt i dunkel. I dag produceras Volvos raka sexa i Ford-koncernens fabrik i Wales.Ford S-Max kan också fås med en 2-liters bensinfyra på 145 hk eller med franska dieselmotorer, på 130 respektive 140 hk.
Att Ford tänkt sig köpare som vill åka lite sportigt bekräftas av att S-Max bara går att få med manuell 6-stegad växellåda. Som inte alls är lika kul som bilen i övrigt.
Ford S-Max accelererar som den sportiga bil det är; 0-100 km/t på 7,4 sekunder. På tyska autobahn tar den sig utan bekymmer till 230 km/t. Fast de sportiga köregenskaperna går ut över komforten. S-Max har en rätt hård chassisättning för att vara en familjebuss.
Fem stjärnor
Ford krocktestar numera sina bilar hos Volvo i Göteborg och säkerhetsnivån i S-Max håller således hög standard. Förutom krockkuddar och krockgardiner runt om i bilen, inklusive knäkrockkudde på förarplatsen, har bilen också antisladdsystem, radarbaserat kollisionsvarningssystem, aktiva stötdämpare, säkerhetspedaler, nackskydd som förhindrar pisksnärtskador, punkteringssäkra däck mm.S-Max fick också i somras fem stjärnor i EuroNCAP:s krocktest plus fyra stjärnor för barnsäkerheten. Dock bara två stjärnor för skyddet vid kollision med oskyddade trafikanter. Det är lite klent för en så pass nykonstruerad bil. Men bästa bil i klassen är S-Max utan tvekan. Fast utmanaren har redan rullat in i mitt garage - den heter Citroën C4 Picasso. Jag ber att få återkomma...