Den rymmer 44 liter bagage framtill som inte får väga mer än 16 kg. Vem behöver ett sådant fordon?
Men så ändrade jag mig och ringde in ett proffs - Ruben Börjesson, välkänd trafikpolis och rutinerad förare på både två och fyra hjul.
Som att köra flakmoppe
- Kul, medger han efter bara några varv på en gocartbana. Och jag är imponerad av hur säkerhetstekniken griper in och stabiliserar maskinen när den visar minsta tendens att förlora fotfästet. Det är annars lätt gjort med en trehjuling när man går in för hårt i en kurva. Det vet alla som kört hoj med sidvagn.Han tar några varv till på banan innan han lämnar inhägnaden och styr ut på landsvägen.
- Det påminner lite om att köra flakmoppe, säger Ruben när vi stannar till utefter vägen för att ta några fler bilder. Fast den här går mycket fortare förstås. Rotax-motorn är ju på nästan tusen kubik och har 106 hästar. Och ekipaget väger bara omkring 400 kg med förare.
Enbart fotbroms
Men han gillar inte att Can-Am enbart har fotbroms. Alla som är vana vid motorcykel greppar instinktivt också efter en handbroms. För en motorcykel är det, i juridisk mening.- Fast man får köra den med enbart B-körkort, påpekar Ruben och rynkar lite på näsan.
Bokstaven B i BRP står för Bombardier, ett kanadensiskt företag som vi svenskar väl närmast förknippar med tåg.
Ski-Doo och Lynx
Det var ju Bombardier som för några år sen köpte ABB:s del i Adtranz.Men företaget är också en stor tillverkare av snöskotrar (Ski-Doo och Lynx) och det är inom den sektorn man utvecklat Can-Am Spyder.
- Ja, den som har kört snöskoter känner igen sig, intygar Ruben. Det gäller att jobba även med kroppen när det svänger eftersom det inte går att luta maskinen i kurvorna. Men nyttofordon? Nja. Den kan ju inte lasta något och den tar nästan lika stor plats som en bil i trafiken.
Men Ruben Börjesson medger att det är ett roligt fordon.
- Fast statistiken över sommarens alla motorcykelolyckor är däremot inte ett dugg rolig!