- Titta, det första tecknet på liv sedan vi lämnade Haraholmen.
Han tycker att det är något konstigt med Bottenviken och Bottenhavet:
- Man ser varken fåglar, växter eller fiskar om man inte är väldigt nära land. Alla andra hav i världen är fulla av liv, så något måste vara fel! Faktum är att vi ser mera djurliv på vintern än på sommaren. Vi kan se när sälarna föder sina ungar på isflaken.
Under dagen åker vi förbi nära Kastrup, Ven, slottet Kronenborg, Öresund. Det finns mycket att se och fotografera och vi är tacksamma över att förste styrman lät oss förstå att vi var oväntat korkade som tänkte gå ner i maskinrummet i förtid för att förbereda eftermiddagens arbete, när vi äntligen kan se något annat än vatten och ett och annat fartyg på långt håll.
Den danska kusten kryllar av intressant bebyggelse, fina fiskebåtar och segelbåtar.
Stor fara
Flera av fiskebåtarna är ute i den djupaste delen av farleden, där det är förbjudet att fiska. De stora lastfartygen har inget val, de måste gå där det är djupast. Någon sjöpolis som bryr sig om det olagliga fisket har hittills aldrig synts till, så Bothniaborgs signalhorn används alltid flitigt här. Skeppare och styrmän ömsom svär och ömsom skrattar åt "lokala idioter" som utsätter sig för stor fara. En del av de mest närgångna turistfiskebåtarna har uppskattningsvis ett 40-tal passagerare. Flera gånger är situationerna så allvarliga, att den halva av Bothniaborgs besättning som samlats på bryggan tar till galghumorn för att inte behöva ödsla energi på att oroa sig över något de ändå inte kan påverka:- Om det där som guppar nere på ytan rakt framför oss inte hinner flytta på sig, skulle Bothniaborg i värsta fall kunna få en liten repa på lacken. Det vore förargligt att behöva slösa färg för att måla över den.
- Seglarna brukar ha förstånd att hålla sig undan, men där är en. Jag slår vad om att det är ett äkta par ombord och att mannen just nu får världens utskällning av sin fru för att han styrt så dåligt att de håller på att bli överkörda.
15.50 möter det svenska bunkerfartyget Gullmartank upp utanför Göteborg. Det innebär en omväg, men är den enda möjligheten att tanka det miljövänliga bränsle med under en procents svavelutsläpp som driver Bothniaborgs huvudmotor och tre hjälpmotorer. Dimman är tjock, Göteborg är osynligt från fartyget trots att bunkringsplatsen är nära land.
Miljövänligt bränsle
16.00 börjar bunkringen av 512 kubikmeter tjockolja, som kommer att räcka i cirka en månad. 36 kubikmeter diesel bunkras också, till elförsörjningen ombord.Smurfit Kappa har känt en viss osäkerhet inför framtiden när det gäller tillgängligheten av den enprocentiga oljan, enligt Krister Degerman, operativ chef för sjötransporterna från Haraholmen. 19 maj i år började en ny standard för trafik i Östersjön och omgivande hav gälla, med högst 1,5 procents svavelutsläpp istället för omkring fyra.
- Därför har vi hört oss för om var den nya standardoljan skulle kunna bunkras, men så länge tillgången på enprocentsoljan fungerar är det inte aktuellt att byta. Just nu är prisskillnaden på dessa båda oljor väldigt liten om ens någon, så ur den synpunkten är det inte heller motiverat.