Bilhandlare och köttfärs

Övriga2007-12-20 00:00
Egentligen känner jag inte någon som helst skyldighet att försvara en yrkeskår som allt för många svenskar fortfarande har dåligt förtroende för. Men när media i samband med köttfärsskandalen jämförde de skurkaktiga Ica-handlarna med bilhandlare - gång på gång - så började det likna diskriminering.

Hade det inte varit bättre att jämföra med bankdirektörer, börsmäklare eller rent av kristdemokrater? För att inte tala om journalister!! Om vi alltså ska snacka om vilka som på senare år lurat oss mest.

Fast de skulle kanske svälja förtreten, precis som bilhandlarna ständigt tvingats göra, men det finns andra yrkesgrupper som inte är lika hårdhudade och säkert inte hade funnit sig i att bli utpekade som skojare och bedragare. Advokater, domare och åklagare till exempel, är yrkesutövare som vi förväntar oss ska vara hederliga, oförvitliga och alltid på tå för att göra det som är rätt och riktigt. Och som förmodligen också anser sig leva upp till dessa förväntningar. De skulle förstås känna sig oerhört kränkta om de kollektivt stämplades som opålitliga medborgare.



Klart man kan säga att bilhandlarna får skylla sig själva, för det är naturligtvis ingen slump att de fått epitetet "bilskojare" och att det talas om "bilhandlarfasoner", men det härstammar ju från 1960-talet och borde vara preskriberat. Själva fick de förresten under 50-talet finna sig i att bli kallade "hästskojare" när någon kund kände sig lurad.

Men den tidens bilhandlare finns inte kvar och jag vet ingen annan bransch som i dag är så kontrollerad och övervakad som just bilbranschen. Visst, man kan göra mer eller mindre dåliga bilaffärer, det handlar om stora pengar och det är ruskigt lätt att förköpa sig ...

Men lurad?



I år slår den svenska bilhandeln försäljningsrekord, runt 300 000 registreringar talas det om, men hur många av alla dessa nybilsköpare känner sig lurade och bedragna? En bilhandlare jag känner och som har massor av år i branschen hävdar på fullt allvar att det tvärtom är kunderna som lurar bilhandlarna. För vem har hört en kund ärligt berätta om bristerna hos den inbytesbil han eller hon kommer med? Om bilhandlaren verkligen kunde lita på sin kund skulle han ju inte behöva få några problem när han säljer inbytesbilen vidare i begagnatledet.

Hur som helst, en hel yrkeskår ska förstås inte behöva utpekas som skojare bara för att det var vilda västern i branschen för 40 år sen. Lek bara med tanken att vi nu i 40 år framöver byter ut skällsordet "bilhandlare" mot "Ica-handlare" så inser du hur orimligt det vore.

Rolf Gildenlöw

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om