Bil med många namn

Opel Antara. Här kommer ännu en så kallad crossover för att fresta svenska bilköpare. Men helt ny är den inte. Den säljs redan under namnet Chevrolet Captiva, i USA kan man köpa den som Saturn Vue och i Asien heter den Daewoo Winstorm. Nu kommer den med Opel-emblem och efternamnet Antara.

Övriga2007-05-10 00:00
När General Motors gick in i koreanska Daewoo så var det nog många som tog sig för pannan. Den amerikanska biljätten var på väg att förblöda och Daewoo stod på konkursen brant. Och dessutom devalverade man GM:s kanske starkaste varumärke, Chevrolet, genom att klistra det på några riktigt usla koreanska bilmodeller.

Men med Chevrolet Captiva anades ljuset i tunneln. En riktigt bra och snygg kompakt-SUV till ett hyggligt pris. Men nu får den konkurrens inom den egna familjen. Opel Antara har visserligen fått en mer slimmad kaross och kallas crossover, men i allt väsentligt är det samma bil som Captiva. Fast det finns ett par väsentliga skillnader: Captiva kan fås med enbart framhjulsdrivning och den kan också beställas med sju sittplatser. Antara är enbart femsitsig och säljs bara med fyrhjulsdrivning.

Törstig motor

Opel Antara kommer inledningsvis med tre motoralternativ. Samma som i Captiva. En 2,4-liters rak bensinfyra på 140 hk och en 2,0-liters diesel på 150 hk. Vi valde det tredje alternativet, en 3,2-liters V6-motor på 227 hk. I kombination med automatlåda.

Och det är lätt att bli förförd. Motorn är härligt stark och jobbar tyst. Men bränslemätarnålen faller oroväckande snabbt. Antara är tung, automatlådan har bara fem steg och det straffar sig när det är dags att tanka.

Medelförbrukningen stannar på exakt samma som jag noterade för nya Volvo S80 med V8-motor - 1,2 liter milen. Och den har ju nästan 100 hästar mer!

Satsa i stället på dieseln som GM och Daewoo utvecklat tillsammans med
Fiat. Med den motorn skulle Antara få en poäng ytterligare i vårt helhetsbetyg. Det ryktas förresten om att det med tiden också kommer en hybridversion.

Jag gillar designen och att man sitter lite högt. Dessutom är benutrymmet i baksätet generöst.

Men stolarna fram känns aningen billiga. Bilen erbjuder massor av fack och avlastningsytor och i standardutrustningen ingår förutom antisladdsystem också ett aktivt vältningsskydd som utlöser krockkuddar och krockgardiner om bilen slår runt.

Ingen terrängbil

Opel Antara är inte krocktestad hos EuroNCAP men systerbilen Captiva fick bara fyra stjärnor, vilket i och för sig är godkänt men ändå lite ynkligt i dessa tider, när även billiga småbilar klarar fem stjärnor. Här märks det att europeerna inom GM inte fanns på plats när kravspecifikationerna fastställdes.

Tills sist bör det påpekas att Antara inte är avsedd för körning i terräng, även om utseendet ger sken av det. Dels saknas lågväxel och dels arbetar fyrhjulsdrivningssystemet allt för långsamt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om