Bensin eller etanol?
En dieselmotor är helt enkelt en mycket energieffektivare maskin än en bensinmotor. Och det finns egentligen bara ett enda riktigt bra sätt att minska bilarnas utsläpp av växthusgaser - lägre förbrukning.
För oavsett om vi häller bensin, diesel, etanol, metanol eller något annat nypåfunnet drivmedel i tanken, så måste vi förbruka mindre av alltihop. Den som tror att vi kan odla förnyelsebart fordonsbränsle på jordklotets yta så att det kan ersätta alla fossila drivmedel har nog inte riktigt förstått problematiken. Planeten räcker helt enkelt inte till.
Om dessutom våra multinationella oljebolag skulle börja göra anspråk på skog och mark, för att täcka bortfallet av fossilt bränsle med biobränsle, skulle det driva upp priserna på bland annat livsmedel till oanade höjder. Det ser vi redan tecken på i vissa delar av USA där fattigt folk inte längre har råd att köpa majs eftersom etanolindustrin betalar bönderna bättre. I Sverige kan vi ana en begynnande huggsexa om våra stora skogar när pappersindustrin och sågverken får konkurrens av dem som vill utvinna biobränsle. Just nu är det etanol men på tur står också biogas, metanol och - syntetisk diesel!
Därmed är vi tillbaka där jag började den här spalten. Diesel.
Man får ut minst dubbelt så mycket energi ur varje ton massaved om man gör syntetisk diesel av den i stället för etanol. Dessutom kramar dieselmotorn ut mycket mer av energin ur det syntetiska bränslet än vad bensinmotorn gör ur etanolen. Och det är dit vi måste, mot lägre energiförbrukning. Bilindustrin måste använda de tekniska landvinningarna till att ge oss energisnålare motorer i stället för ännu flera hästkrafter och ännu mera prestanda. Det talas allt mer om att vi i den rika delen av världen måste sluta överkonsumera, och är det något som vi överkonsumerar så är det ju hästkrafter.
När jag tog körkort i början av 1970-talet hade Sveriges mest köpta bil, en Volvo Amazon, 82 hk och en snittförbrukning på 1,2 liter milen. I dag har landets mest sålda bil mer än dubbelt så många hästar. Själv har jag den senaste veckan kört en miljöklassad och dieseldriven
VW Polo med 80 hk som drar mindre än 0,5 liter milen.
Det är åt det hållet utvecklingen borde ha gått. För länge sen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!