Sanningen är att miljön har stått högt på dagordningen på både de europeiska och asiatiska bilsalongerna i många år nu trots att montrarna dominerats av bilar med ännu mera hästkrafter och ännu mera prestanda. Så även i år. Det är mycket snack och lite verkstad.
Och några revolutionerande nyheter på miljöfronten presenterades inte heller denna gång. Lite vassare hybridteknik, elbilar som laddas direkt i väggkontakten och en del mera energieffektiva förbränningsmotorer visades upp.
Bränslecelltekniken verkar lika långt borta som när den först visades för ett decennium sen. Nu talar man om år 2020.
Bilar som kan köras på vätgas har också visats i många år men något distributionsnät som gör det möjligt att också tanka vätgas finns inte. Etanol kan man nästan inte stava till utanför Sverige. Än mindre hitta att köpa.
I Tyskland, Italien, Frankrike och Spanien tror man på dieselmotorn som det bästa alternativet i väntan på bränslecellbilen. Den kan man sedan köra på olika typer av bränsle, biodiesel eller syntetisk diesel.
VW, med Audi, Skoda och Seat under sina vingar, satsar stort på mindre och energieffektivare dieselmotorer med ännu bättre avgasrening.
Japanerna framhåller hybridtekniken, som fungerar bäst i tät trafik med många stopp- och startmoment. Men i USA fortsätter man med nya stadsjeepar och nya jättepickuper med bensinmatade V8-motorer.
Köparna måste ställa krav
Och på de glittriga bilsalongerna runt om i världen är det fortfarande prestanda som ger prestige.Sanningen är väl dessvärre den att det inte kommer att bli någon riktig fart på miljöbilsutvecklingen förrän köparna i världens största bilnation, USA, vaknar upp och börjar ställa krav. Men händer det för snabbt kommer luckan att öppna sig under den stockkonservativa amerikanska bilindustrin och hundratusentals människor blir utan jobb.
I det läget sänker beslutsfattarna i Vita huset hellre skatten på bensinen.
Så det kanske inte är så mycket att hoppas på till nästa stora salong i Frankfurt i höst, heller?