Kungen invigde Botniabanan

I lördags slog Kungen ett hammarslag på en bit räls som symboliserar att nu är delen Kramfors över Örnsköldsvik upp till Umeå klar och måndag började de första tågen rulla mellan kuststäderna.

Göran byggde banan, Vad gör Maud demonstrerade Maria Lindholm från Örnsköldsvik och Lisa Lööf från Sundsvall. Upphovsmannen till järnvägssatsningen infann sig dock inte vid invigningen.

Göran byggde banan, Vad gör Maud demonstrerade Maria Lindholm från Örnsköldsvik och Lisa Lööf från Sundsvall. Upphovsmannen till järnvägssatsningen infann sig dock inte vid invigningen.

Foto: Tommy Norin

ÖRNSKÖLDSVIK 2010-08-30 06:00
Det ligger i den kungliga släkten att inviga järnvägar. Det påminde Kungen om när han talade för flera tusen personer som samlats nära nya resecentrat i Örnsköldsvik.
Oscar II invigde järnvägen emot Östersund, och Gustav V var inblandad i stambanan och i lördags var det alltså dags för vår tids Kung att inviga Botniabanan där han pekade på den resurs järnvägen blir för kusten.
Går mot framtiden
Örnsköldsviks kommunalråd Elvy Söderström (S) som varit drivande i frågan om kustjärnvägen, sade att det var en stark känsla på morgonen att kliva på järnvägen som går emot framtiden.
- Nu väntar vi bara på ett ja till Norrbotniabanan och dubbelspår på ostkustbanan, sade Söderström.
Siktade hon på framtiden, tyckte näringsminister Maud Olofsson att de siktat emot stjärnorna och lyckats.
- Och nu blir det enklare att åka till Fjällräven center och heja på MoDo, sade näringsministern, som pekade på de 500 miljarder regeringen lagt i den kommande tioåriga transportplanen.
Det återstår att se om det blir någon Norrbotniabana. De
SSU:are PT träffade vid utgången av invigningsplatsen demonsterade med ett plakat:
"Göran byggde järnvägen. Var gör Maud", undrade Maria Lindholm och Lisa Lööf som tycker att den nuvarande regeringen är för passiv i sin satsning på nya järnvägar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om