Yttrandefrihet - balansgång mellan åsiktsfrihet och förbud

SYMBOLER. Ordningsregler i skolan ska skapa arbetsro och tas fram i samverkan mellan lärare och elever. Vad som händer när elever bär kontroversiella märken, symboler och texter på sina kläder är långt ifrån klart - i synnerhet när gränserna sällan sätts på prov. Strömbackaskolan befinner sig i en balansgång mellan åsiktsfrihet och förbud.

Om2007-05-18 00:00
På friskolan Maria Elementar i Stockholm förbjöds eleverna att bära dyra märkeskläder, ha på sig för korta kjolar och för mycket smink eller ha synliga kroppsutsmyckningar. <br /><br />Förbuden motiverades med att elevernas fokus skulle falla på studierna och inte på en inbördes tävling om att utmärka sig genom de senaste märkeskläderna eller genom att konkurrera i sexighet. Skolverket ansåg att rektorns beslut bröt mot elevernas personliga integritet, men medgav också att det kan finnas situationer där förbud är legitima.<br /><br />Åsiktsfriheten förhindrar ordningsregler från att innehålla förbud mot direkta klädesmärken, texter eller religiösa och politiska symboler. Men om dessa riskerar att störa ordningen på skolan eller kränka elever och personal i rena lagbrott har skolan rätt att med hänsyn införa regler gällande vad som ska tillåtas i skolvärlden.<br /><br /><h3>Oklara regler</h3>Rektorerna på Strömbackaskolan tror att frågan kan ha större aktualitet i södra Sverige där anonymiteten är större och fler kulturer möts. <br /><br />Därav är många regler på Piteås gymnasieskola odefinierade till skillnad från mer sydligt belägna skolor, exempelvis Oppebyskolan i Nyköping som förbjöd Sverigetröjor, bombarjackor och stålhättade kängor med syftet att rensa ut rasismen från skolans korridorer.<br /><br />Endast texter som uppmuntrar till lagbrott och nazistiska symboler är klart förbjudna på Strömbacka.<br /><br />- De kan ha förekommit, men har i så fall aldrig uppmärksammats. Jag kan inte minnas att vi någonsin haft problem med nazistiska symboler under mina trettiosex år här, säger rektorn Fred Öhlund.<br /><br />Stefan Wigren, en annan av rektorerna, säger:<br /><br />- Sammanhanget är oerhört viktigt för tolkningen av symboler. Lärarna vet nog vad de flesta av dem står för eftersom symbolerna finns i deras egen historia, men om eleverna känner till innebörden är jag osäker på.<br /><br />Några förbud är det dock inte tal om.<br /><br />- Det är tveksamt om förbud håller i längden. Över huvud taget ska ordningsregler formuleras positivt. Hellre "Så här är vi mot varandra här?" istället för "Det här ska du inte göra?", säger Britt Andreasen.<br /><br /><h3>Personlig integritet</h3>På Strömbacka har många gränser aldrig testats. Därför har skolan heller inte tagit ställning i frågor som om huruvida den heltäckande muslimska slöjformen burka ska vara tillåten eller inte, om satanistiska symboler är elevens ensak likvärdig kristna attribut eller om den amerikanska sydstatsflaggan reproducerar ett rasistiskt budskap.<br /><br />Rektorn Britt Andreasen betonar vikten av trygghet bland eleverna i skolvärlden:<br /><br />- Man har rätt till personlig integritet som elev. Vi har religions- och åsiktsfrihet, men ingen ska behöva känna sig kränkt. Det tar jag på blodigt allvar.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om