Heta fynd bland iskalla nyheter

I och med värmens intågande fylls butikernas frysboxar av ett antal glassiga nyheter. De nya inslagen i sortimenten är allt ifrån chokladdrypande Magnumglassar till svalkande ispinnar. OM-redaktionens panel, bestående av Dennis Wikberg, My Nilsson och Malin Öberg, har denna vecka gett sig på en rejäl granskning av nykomlingarna.

OM-redaktionens panel var djupt ense i sina omdömen om de nya glassorterna. En av de nya Magnum-sorterna korades till vinnare, medan Ben & Jerry´s totalsågades.

OM-redaktionens panel var djupt ense i sina omdömen om de nya glassorterna. En av de nya Magnum-sorterna korades till vinnare, medan Ben & Jerry´s totalsågades.

Foto: Mikaela Andersson

OM2009-04-30 06:00
Svenskar är ett glasstokigt folk även fast glassätandet de senaste åren har minskat. Genomsnittssvensken vräker årligen i sig ungefär elva liter glass, vilket kan jämföras med nästan fjorton liter i början av 1990-talet. Svensken ligger dock i lä jämfört med det stora landet på andra sidan Atlanten. Inte mindre än 22 liter glass häller genomsnittsamerikanen i sig varje år, vilket gör dem till världens största glasskonsumenter.
Favoriter och hatobjekt
Varje år har glasstillverkarna som målsättning att variera sitt sortiment genom att plocka bort, lägga till eller modifiera vissa glasssorter. I år har exempelvis Vaniljpuck och en Cornetto fått lämna plats åt nya Magnum- och sandwichsorter.
OM-redaktionen beslutade sig för att provsmaka några av 2009 års hetaste nyheter i glassboxen. Vissa av fynden skulle få panelen att smälta, medan somliga av säsongens nyheter lämnade panelen kallsinnig.
- Varför har man förstört ett vinnande koncept? GB Sandwich är perfekt som den är. Den här nya smaken var helt menlös, tyckte My Nilsson om Sandwich Stracciatella.
- Den här överraskade mig! Jag trodde att choklad och ananas skulle vara en konstig kombo, sa Malin Öberg om nyheten Ananas Split.
Dyra besvikelser
Förväntningarna var höga på Ben & Jerry’s nya bidrag till glassboxen. Efter första tuggan hördes dock besvikna utrop från panelen.
- Det här känns som något som var populärt i gamla Östeuropa, tyckte Dennis och vägrade ta en tugga till.
En glass får helst inte kosta mer än 20 kronor, tyckte panelen. Gör den det bör den vara sensationellt god.
Magnum testets vinnare
En glass som visserligen var dyr men inte gjorde någon besviken var Magnum Temptation Caramel & Almond.
- Den här chokladen var helt perfekt, sa Malin och fick medhåll av My.
- Det är så här glass ska smaka. Helt klart högsta betyg!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om