Vind i seglen för Solanderskolan

Trenden är på väg att vända för Solanderskolan. Elevernas dåliga betyg och kritiken från Skolinspektionen har lett till ett intensivt förbättringsarbete.- Årets nior har höjt sig, säger rektorn Peter Dawidson.

Peter Dawidson, rektor för högstadiet på Solanderskolan, är glad för den positiva utvecklingen på skolan och det förbättrade studieresultatet.

Peter Dawidson, rektor för högstadiet på Solanderskolan, är glad för den positiva utvecklingen på skolan och det förbättrade studieresultatet.

Foto: Robert Lundberg

ÖJEBYN2011-03-04 06:00

Videon är inte längre tillgänglig

I våras var studieresultatet på Solanderskolan undermåligt. Var femte elev som gick ut nian fick inte godkänt i ett eller flera kärnämnen. Skolinspektionens kritik var ingen trevlig läsning för skolans rektorer.

- De anmärkte bland annat på hur vi skötte uppföljningen av olika ämnen och nationella prov. Elevinflytandet över undervisningen var Skolinspektionen inte heller nöjd med, berättar Peter Dawidson, högstadierektor på
Solanderskolan.

Bristerna och elevernas dåliga betyg har lett till ett intensivt förbättringsarbete.

- Målet för alla skolor är att eleverna ska ha minst G när de går ut nian. Vi har gjort saker för att förbättra studieresultaten - bland annat jobbat mycket på individnivå, säger Dawidson.

Fem punkter
Rektorn pekar på fem punkter som han anser bidrar till att
Solanderskolans studieresultat är på uppgång.

n Utvecklingssamtal tidigt på terminen.

n Kontinuerliga individuella samtal med eleverna.

n Riktade insatser med specialpedagog mot elevgrupper och klasser.

n Ett 6-16-årsperspektiv som följer barnen och ger en röd tråd genom verksamheten.

n Mitterminkonferens där lärarna planerar åtgärder för elever med problem.

Gett resultat
- Man måste jobba på två plan. Vissa saker går det att göra kortsiktigt medan andra måste ske över tid, säger Peter Dawidson.

Det nya sättet att arbeta på Solanderskolan har redan gett resultat.

- Årets nior har höjt sig sedan i våras, men det finns fortfarande elever som inte har G i alla ämnen. En del behöver mer stöd än andra och jag tycker det är viktigt att de får det, säger Peter Dawidson.

Han ser en tydlig koppling mellan elevernas ökande prestationer och arbetsmiljön i skolan.

- Det finns en enkät som visar att Solanderskolans elever trivs bäst i kommunen. Om man trivs så kommer också studieresultaten och vi strävar efter att alla ska ha minst G i alla ämnen, säger rektorn.

Enligt Dawidson är skolrådet i Öjebyn mycket engagerat i verksamheten och det bidrar till den positiva anda som börjat råda på Solanderskolan.

- Vi tycker det är viktigt att samarbeta med elevernas vårdnadshavare och hem för att skolgången ska bli så bra som möjligt, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om