På samrådsmötet med kommunen framkom inget som gör att Trafikverket ändrar sitt förslag om en parallellväg istället för en särskild gång- och cykelväg.
Åsa Renström säger att hon tror på förslaget och att processen nu går vidare. Nästa steg blir att presentera det slutgiltiga förslaget på Trafikverkets hemsida samt att göra förslaget tillgängligt hos kommunen, vilket troligen kommer att ske i början av november. Efter det ska vägplanen fastställas och vinna laga kraft, bygghandlingar ska upprättas med mera. Tiden för byggstart är satt till tidigast 2025.
Kan projektet tidigareläggas eller skjutas upp?
– Det finns möjlighet eller risk för båda delarna, beroende på hur man ser det, men pengar finns till projektet och planen är att börja bygga då, säger Åsa Renström.
Hon förklarar att det är länsstyrelsen som tar beslut om vilka lokala föreskrifter som ska gälla på vägen. Hon tror dock att det troliga beslutet blir att cyklister, gångtrafikanter, långsamtgående fordon (mopeder klass 1 och a-traktorer) samt markägare tillåts att använda vägen.
Vad tänker du kring den oro som finns gällande trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter?
– Enligt våra prognoser blir trafiktätheten inte så hög och man kommer att kunna upprätthålla trafiksäkerheten samtidigt som man tillgodoser det transportbehov som finns för långsamtgående fordon, säger Åsa Renström.