Det var i förra veckan som olyckan nästan var framme. I alla fall enligt Christer Sjöströms utsago.
– Först kom ett litet gäng och cyklade, och sedan en liten flicka som pinnade på för att komma ifatt de andra. Då kommer en bil och nästan kör på henne. Visst, man får inte cykla på övergångsställen, men det vet ju inte små barn.
Christer Sjöström är gammal taxichaufför och själv bosatt i Öjebyn.
– Men de som inte känner till området vet inte att det finns skolor och barn runtomkring, de bara gasar på och skiter i allt. Det borde byggas ett riktigt gupp så att de saktar ner, säger han och fortsätter:
– När man åker genom stan finns bulor och trafikhinder överallt, men här ute finns ingenting.
Piteå kommun känner till problematiken vid korsningen Öjagatan/Norra Björklundavägen.
– Vi vet att det är en passage där många skolbarn färdas, säger trafikingenjören Kjell Norberg.
För ett par år sedan utrustades övergångsstället med reflexer och varningsmärken.
– Men vi är fortfarande inte nöjda. Det behövs en upphöjning för att säkra hastigheten i korsningen. Tyvärr finns ganska många sådana här platser och pengarna räcker inte till.
Ett planprogram håller på att utarbetas för Öjebyn. Hela vägnätet ska ses över liksom hastighetsbegränsningarna. I dagsläget är det tillåtet att köra 50 kilometer i timmen längs Öjagatan, medan gränsen längs Norra Björklundavägen är 30.
– Förslaget är att sänka hastigheten längs Öjagatan till 40. Numera får vi bara använda 30 vid skolor om det inte finns speciella skäl, men den här korsningspunkten kan ju ha sådana skäl, säger Kjell Norberg och fortsätter:
– Fast att enbart sänka hastigheten räcker inte, det kommer inte ge samma effekt som en upphöjning. I en sådan här passage där många barn passerar ska det vara upphöjda korsningar, annars är det inte trafiksäkert överhuvudtaget.
I år går mycket av budgeten till att säkra en korsning vid Christinaskolan.
Kjell Norberg förstår om invånarna i förorterna och byarna känner sig åsidosatta.
– Vägarna slits mest i centrum och där har vi också flest oskyddade trafikanter, men alla är lika viktiga och ingen ska särbehandlas, säger han.
– Det kommer att satsas pengar i Öjebyn också de närmaste åren. Skolorna ska byggas om och då måste även infrastrukturen fixas till. Det kommer att hända ganska mycket i det här området.