Sång på Youtube fick flygaktie att störtdyka

När flygbolaget United vägrade ersätta en amerikansk artist för en förstörd gitarr skrev artisten en sång och lade ut den på Youtube. Den fick 30 miljoner träffar. Resultatet blev att flygbolagsaktien störtdök för 180 miljoner dollar. Ett exempel på vad ett socialt media kan åstadkomma.

ÖJEBYN2013-11-07 06:01

I tisdags kväll föreläste medieföretagaren Peder Hedeby om sociala medier vid Café insikten vid Framnäs folkhögskola. Ämnet var nya sociala medier där han bland annat tog upp flykten från Facebook som senaste åren invaderats av 40–60-åringar.

– Som mest hade Facebook 1,2 miljarder användare. När nu de äldre går in flyr ungdomarna in i andra medier som Instagram, sade Peder Hedeby, som gav exempel på vad ett socialt media kan åstadkomma.

– Artisten David Caron flög en gång med United Airlines i USA. Under transporten förstördes hans gitarr. Han begärde ersättning men fick nej, berättar Peder Hedeby, som pekade på att flygbolaget hade nog lyft sig ur sin snålhet om de anat konsekvenserna av sitt nej.

Aktien sjönk

– David Caron valde att skriva en låt, ”United breaking my guitar”. Den kom ut på Youtube och fick 30 miljoner träffar. Det gjorde att på kort sikt störtdök Uniteds aktie med tio procent, motsvarande 180 miljoner dollar i förlust, exemplifierade Peder Hedeby mediets makt.

Han kom från Råneå till Piteå som 11-åring. Här inledde han en alpin karriär som fortsatte vid skidgymnasiet i Järpen i Jämtland. En utbildning som ledde honom till att bli alpin tränare i Europacupen, och senare tränare för svenska herrlandslaget.

Han var med vid VM i Åre 2007 och han har coachat bland annat Jens Byggmark, Mattias Hargin och André Myhrer. Den senare tog silvermedalj vid OS i Vancouver. Under tiden skötte han också mediekontakterna för herrlandslaget. Efter universitetsstudier i systemvetenskap och marknadsföring arbetade han en tid vid ”My Newsdesk” i Stockholm, och sedan januari 2013 driver han egna företaget ”Smile Story”.

Nya plattformar

Vid mötet på tisdagskvällen fick åhörarna vid Framnäs höra Peder Hedeby göra en exposé över de sociala mediernas betydelse där folk hela tiden söker sig nya plattformar som handlar om allt från att använda Youtube til Instagram. Twitter, och Facebook.

Han tror att Facebook inte har någon ljus framtid. Folk har lämnat och fortsätter lämna det sociala mediet.

– Det finns risk för det, om Facebook fortsätter blanda in för mycket kommersiella intressen i mediet. Det som kommer att växa är visuella bilder och videos, spår medieexperten Peder Hedeby.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om