Väg istället för gång och cykelväg mellan byarna

Trafikverket planerar för en parallellväg mellan Öjebyn och Norrfjärden för att omleda trafik från E4:an och skapa en tryggare gång- och cykelmiljö mellan byarna. "Just nu befinner vi oss i samrådstiden och arbetar med vägplanen", säger projektledaren Åsa Renström.

Ann-Christine Lundman, Norrfjärden, tycker att en ny väg vore på sin plats. Hon och dottern Elin Lundman, Svensbyn, brukar mötas på gamla riksväg 13 och promenera med hundarna.

Ann-Christine Lundman, Norrfjärden, tycker att en ny väg vore på sin plats. Hon och dottern Elin Lundman, Svensbyn, brukar mötas på gamla riksväg 13 och promenera med hundarna.

Foto: Mathilda Mattsson

Öjebyn2021-04-23 20:00

I samband med att E4 försågs med mitträcke och inte längre blev lämplig att cykla på hänvisades cyklisterna till gamla rikstretton, som beroende på årstid håller varierande standard. 

undefined
Den planerade parallellvägen mellan Öjebyn och Norrfjärden (blå på kartan) blir cirka 3,5 kilometer lång och ska gå bredvid E4.

Trafikverket har utrett frågan om en gång- och cykelväg, men planerar nu för en parallellväg istället.

– Vi ser behovet av att även flytta de långsamtgående fordonen från E4, säger Åsa Renström. 

Planen är att bygga en cirka 3,5 km lång ny parallellväg på västra sidan om E4. Parallellvägen ansluts till de befintliga statliga vägarna 374.1 mot Öjebyn och väg 572 mot Norrfjärden. 

– På stora delar av sträckan går vi genom orörd mark. Parallellvägen kommer närmast Öjebyn att placeras på den gamla avfarten till E4 där vi planerar att använda den befintliga vägbanken, säger Åsa Renström.

undefined
Ann-Christine Lundman tycker att en ny väg vore på sin plats.

Trafikverket beräknar att mängden trafik kommer att vara fortsatt låg på sträckan och att det därför blir fungerande med en väg för både långsamtgående fordon, cyklister och gående. 

– Vägen kommer att förses med mötesfickor för att öka säkerheten, säger Åsa Renström. 

Marken som den nya parallellvägen planeras att byggas på utgörs främst av skogsmark och mindre delar jordbruksmark. Hela området består av Ståkke samebys vinterbetesmarker, något som Trafikverket har i åtanke. 

– Vi samråder med samebyn, men har inte hört något från dom i just det här samrådet ännu, säger Åsa Renström.

Enligt Trafikverket har linjedragningen utförts så att man undviker intrång i åkermark och skogsmark så långt som möjligt. Konsekvenserna för landskapet bedöms därför som små. 

undefined
Ann-Christine Lundman, Norrfjärden, tycker att en ny väg vore på sin plats. Hon och dottern Elin Lundman, Svensbyn, brukar mötas på gamla riksväg 13 och promenera med hundarna.

E4 är utpekad som ett riksintresse och ingår i det av EU utpekade transeuropeiska vägnätet (TEN-T). Norrbottens kustområde och skärgård, med E4 som gräns västerut, är av riksintresse för friluftsliv och rörligt friluftsliv. Området i anslutning till E4 mellan Piteå och Norrfjärden ligger inom området som även är av riksintresse för framtida järnväg, skriver Trafikverket. 

Åsa Renström berättar att parallellvägen kan komma att bli verklig år 2026-2027.

– Vi har pengar för att starta upp bygget år 2025, men det är mycket som ska bli klart innan dess. Jag är nyfiken på vad som ska komma ut av det, säger Åsa Renström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!