Ett antal olyckor har skett längs Nya Älvvägen och både sikten och hastigheten har kritiserats. I fjol fick kommunen in ett medborgarförslag om att öka säkerheten vid korsningen mellan Nya Älvvägen och Granvägen/Färjtorpsvägen i höjd med matvarubutikerna. Men korsningen anses fortfarande vara trafikfarlig.
Per-Erik Lindgren kör vägen varje dag och tycker att säkerheten för de som går behöver förbättras.
– Man ser inte de som kommer och går förrän ett par meter innan övergångsstället. Det är obehagligt, speciellt när det är mörkt.
Hastighetsbegränsningen förbi korsningen är 50 kilometer i timmen, men kort före är det tillåtet att köra 70 kilometer i timmen.
– Utan att peka finger så är det många som kör 70 kilometer i timmen in i korsningen, säger Per-Erik Lindgren.
Han tycker att övergångsstället ska förses med varningsljus.
– Det kan väl inte vara så svårt. Strömmen finns ju i stolpen så det är ju bara böka fram den.
Både kommunen och Trafikverket ansvarar för olika områden av korsningen. Båda parter lovar dock att snön vid gångbanan ska åtgärdas snarast.
När det gäller varningsljus vid övergångsstället är det något som Trafikverket måste besluta. Stefan Eriksson arbetar med belysning och menar att varningsljus inte är det optimala.
– Skulle lamporna sluta fungera av någon anledning så kan bilar tro att det är fritt fram trots att det kommer någon och går. Det är bättre att belysa platsen ordentligt, alternativt sätta upp en fartkamera, säger han.