Natt eller dag spelar ingen roll. Via internet kan du hädanefter alltid komma i kontakt med personalen på Öjebyns vårdcentral.
E-tjänsten Mina vårdkontakter gör det möjligt att via nätet beställa läkarbesök, ställa frågor, förnya recept eller begära att vårdpersonal ska ringa upp.
- Det mest attraktiva verkar vara att boka eller omboka tider. För exempelvis barnfamiljer innebär det här ett lyft eftersom man kan boka läkartider på kvällen och slippa stå i telefonkö, säger Lilian Setic, projektledare för Mina vårdkontakter och den som har utbildat vårdpersonalen på systemet.
Ett lyft
Tre vårdcentraler i Boden var först ut med införandet. I går startade Öjebyns vårdcentral webb-tjänsten och enligt verksamhetschefen blir det ett lyft främst för patienterna.
- Det känns jätteintressant att kunna erbjuda den här tjänsten till våra kunder. Mina vårdkontakter ger tillgänglighet dygnet runt och det blir lite som att boka tid på bilprovningen. Personalen har varit väldigt positiv, berättar Camilla Brännström.
Främst kvinnor
Hur responsen från patienterna i Norrbotten blir är ännu för tidigt att säga. Statistik från andra landsting visar dock att främst kvinnor i åldern 45 till 60 utnyttjar Mina vårdkontakter.
- Tjänsten är fortfarande ganska ny, men antalet konton ökar varje dag. Mina vårdkontakter är ett komplement till telefonbokningen och ger mer makt åt patienterna. I februari ska det också bli möjligt att lista sig online, säger Setic.
Alla vårdcentraler, landstingsdrivna såväl som privata, ska erbjuda e-tjänsten på sikt.