– Det blir en tillfällig lösning i vinter, vi måste vänta ut tjälen innan vi åtgärdar det permanent nästa sommar, säger Ronald Andersson, projektledare vid Trafikverket, som har guppet på sitt bord.
Enligt honom har Trafikverket har varit medvetet om guppet, som dessutom förvärras varje år i samband med tjälens ankomst.
– Vägen ligger ju på gammal sjöbotten, det är anledningen till problemen som redan åtgärdats på vissa delar av sträckan, säger Andersson.
Han syftar på omgörningen av vägavsnittet söder om viadukten som gjordes för fem år sedan. Då grävdes vägen upp och ett tio centimeter tjockt isoleringslager lades ut för att mota tjälens effekter på vägbanan. Men upprustningen slutade precis innan viadukten.
– Med facit i hand kan man väl konstatera att det skulle ha behövts isoleras 50-100 meter till, säger Ronald Andersson.
Men nu ska det förargliga guppet alltså åtgärdas – och för att säkerställa att rätt åtgärder vidtas har Trafikverket gjort en geoteknisk undersökning av marken.
– Att det dröjt så länge beror på att vi måste rekvirera den tekniska utrustningen söderifrån, säger han.
Om det blir samma typ av åtgärd som gjordes 2012 avgörs när analysen av borrproverna är klar.
Det faktum att bilister och yrkesförare som har kännedom om guppet ofta väljer att parera det genom att åka ”slalom” mellan vägbanorna är också bekymmersamt.
– Det är förstås inte bra ur trafiksäkerhetssynpunkt, säger Ronald Andersson, som lovar att det i väntan en permanent åtgärd blir en provisorisk lösning i vinter för att åtminstone mildra guppets effekter.
– Vi fyller ut med mer asfalt, säger han.
Någon risk för att projektet skulle torka in på grund av brist på pengar finns inte.
– E4 är prioriterad, säger han. Vi får hitta pengarna nån annanstans.
Guppet är som sagt mest störande vintertid när tjälen i den gamla sjöbotten påverkar asfalten. När PT gjorde ett nedslag vid viadukten på fredagen var det få bilister som saktade ner och följde den rekommenderade hastigheten 70 kilometer i timmen. Och om allt går som utlovat blir årets vinter den sista med ofrivilligt guppande under viadukten.