En av de mest unika aspekterna med snabbladdaren är möjligheten till batterilagring. Med en kapacitet på 400 kilowatt är detta den kraftigaste laddaren för allmänheten.
– Vi beställde laddstationen tidigt under våren 2023 och vi är mycket stolta över att kunna erbjuda detta innovativa koncept i norra delen av Sverige, säger Roland Skoogs, ägare av Skoogs bränsle som berättar att investeringskostnaden är 6–7 miljoner kronor.
Skoogs bränsle har alltid varit öppna för att prova nya lösningar och satsa på innovationer. Zpark är en aktör från länet som de samarbetar med
– Produktionen sker till stor del i Norrbotten och det är vi extra glada över. Vår nya laddstation har en effekt av 400 kilowatt i kombination med batterilagring och en uppställningsyta som klarar tunga lastbilar med släp. Detta initiativ är ett viktigt steg mot att främja användningen av elbilar och ellastbilar och gör det lättare för både kunder och allmänheten att göra en övergång till hållbara fordon, säger Roland Skoog och fortsätter:
– Att vi även erbjuder betalning via vanliga bank- och betalkort och våra egna tankkort hoppas vi kommer göra laddstationen mer lättillgänglig för allmänheten. Priset kommer att ligga på 5, 99 kronor per kilowattimme om man tankar med bankkort och en krona lägre om man har vårt kort.
Kommunalrådet Patric Lundström invigde den nya tankstationen.
– Nu har eldrivna lastbilsekipage någonstans att ladda i Piteå. Det är få städer som kan erbjuda den här möjligheten. Det är dessutom den första publika stationen med den här lösningen till snabbladdning. Det betyder att vi återigen sätter Piteå på kartan, säger han.
Jimmy Abrahamsson, vd vid Zpark Energy Systems AB, tycker att satsningen visar på två goda exempel av mod och framtidstro i norra Sverige. Batterisystem och laddare är teknikledande, utvecklas i Luleå och tillverkas i Haparanda.
– Investeringen möjliggör och leder omställning av en traditionell industri. Vi är väldigt ödmjuka inför det förtroende Skoogs gett oss att vara med på deras satsning, säger han.
Anders Sandberg, chef på Piteå taxi, tycker att satsningen är jättebra.
– I dag laddar vi företrädesvis på taxistationen på nätterna. Nu kommer vi att kunna åka hit och stödladda dagtid. Det gör att vi får fram betydligt fler mil per dag, säger han.