Norberg vill ha stopplikt i korsningen

Varken Trafikverket eller kommunen verkar ha någon riktig koll på korsningen, men nu ska i alla fall parterna diskutera vad som eventuellt behöver göras.

Piteå kommuns trafikingenjör Kjell Norberg ser gärna att det blir stopplikt i korsningen.(Arkivbild)

Piteå kommuns trafikingenjör Kjell Norberg ser gärna att det blir stopplikt i korsningen.(Arkivbild)

Foto: Maria Johansson

Öjebyn2021-09-30 12:00

När PT skrev om olyckskorsningen i våras så svarade kommunens trafikingenjör Kjell Norberg att "Vi har koll på olycksstatistiken på kommunala vägar och vi utgår från att staten har koll på sina egna, men självklart hänger vi med i olycksstatistiken lite grann på de statliga vägarna då de korsar våra."

I samma artikel svarade Christer Palo, åtgärdsplanerare på Trafikverket, att man inte fått någon information från Piteå kommun om att korsningen Nya Älvvägen– Klarinettgatan är olycksdrabbad.

Med andra ord tar ingen av parterna ansvar och hittills har inga åtgärder vidtagits.
– Det är Trafikverket som har ansvaret. Visst kan vi uppvakta Trafikverket och i slutet av oktober har vi en träff, säger Kjell Norberg efter den senaste olyckan.

På Nya Älvvägen passerar cirka 5 000 fordon per dygn enligt Trafikverket och närboenden har sagt att de helst vill att en rondell byggs.
– Det är en större och kostsam åtgärd som går under den regionala transportplanen för Norrbotten och det är i vart fall inte aktuellt i nutid, säger Christer Palo.

Kjell Norberg säger att det vore bra om Trafikverket ändrade från väjningsplikt till stopplikt i korsningen.
– Det ger bilisterna större möjlighet att bedöma avstånd och risker. Men byte till stopplikt är en statlig fråga.
Christer Palo sa tidigare att byte till stoppskylt kräver en analys av olycksproblematiken, men nu säger han att det är en enkel sak att åtgärda.
– Jag ska prata med Kjell Norberg om det.

Karta: Storstrand Kursgård
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!