Videon är inte längre tillgänglig
Nästan alla niondeklassare i kommunen kommer i stället för prao ha något som kallas jobbskuggning. Upplägget bestäms lokalt på varje skola och ser lite olika ut men syftet är detsamma. Eleverna ska observera någon som arbetar under kortare perioder, under en eller några dagar, och eleven behöver inte ha någon egen sysselsättning.
Bra och dåligt
Niondeklassarna vid Solanderskolan har redan varit ute på sin jobbskuggning. Fem av dem berättar om sin dag för PT och med facit i hand har de både positiva och negativa åsikter om upplägget.
– Jag tyckte om jobbskuggningen för att det bara var en dag. Nackdelen med det är att man inte får så mycket att göra, jag vill ha arbetsuppgifter och nu fick jag bara sitta och lyssna, säger Victor Öhlund.
– Det var kul men det kändes konstigt att följa med någon under en hel dag utan att göra någonting, det kändes lite oseriöst och jag saknade någonting att göra. Jobbskuggning är bra men det känns som att praon ger mer, Selma Abdulal.
Konstigt att ringa
– Det var helt okej men det kändes fel att ringa till ett företag och fråga om man fick jobbskugga någon. Det känns bättre att fråga om prao, säger Edwin Nordqvist.
Jobbskuggningen innebär att eleverna inte blir borta lika länge från skolan som vid en veckas prao. Det tycker eleverna är bra, men de vill att tiden de är ute i arbetslivet ska vara så betydelsefull som möjligt. De vill ha prao, men ser helst att den är kortare än en hel vecka. De resonerar att jobbskuggning passar bättre i årskurs åtta medan en prao är viktigare i nionde klass eftersom det kan vara avgörande för gymnasievalet.
– Men ha två eller tre dagar i stället för en vecka, då missar vi ändå inte så mycket från skolan, säger Edwin Nordqvist.
De tror att det är bra från företagens synpunkt och att det kan medföra att det faktiskt är lättare att få en plats att vara på, men de tycker att upplägget saknar den traditionella sysselsättningen som prao vanligtvis innebär.
Som prao
Denise Forsberg hade sin jobbskuggning på industrilinjen på Strömbackaskolan.
– Jag fick inte bara titta utan jag fick testa på att svetsa också och följa med de andra eleverna. Det blev mer likt en vanlig prao, det tycker jag är bra, säger hon.
Anna Marklunds jobbskuggardag på Pitholmsskolan var snarlik.
– Jag fick hålla i genomgångar och hjälpa till under lektionerna. Det är roligare när det är mer likt en prao men det hade varit ännu roligare om det hade varit en vecka. Förra gången var min prao som en jobbskuggning fast då under en hel vecka, säger hon.