Komposit-fabrik i gamla Sabels

Sabels blir fabrik för tillverkning av gastankar i komposit till personbilar.- En utomordentlig lösning, tycker Curt Berglund, professor och mannen bakom bolaget Gastank Sweden AB.

Först uppfann han gasolflaskan i komposit. Nu har professor Curt Berglund, Norrfjärden, utveckat en helt ny tank för gasdrivna bilar. Det kan leda till ett 30-tal nya jobb i Öjebyn. (Arkivbild).

Först uppfann han gasolflaskan i komposit. Nu har professor Curt Berglund, Norrfjärden, utveckat en helt ny tank för gasdrivna bilar. Det kan leda till ett 30-tal nya jobb i Öjebyn. (Arkivbild).

Foto: Gunnar Westergren

ÖJEBYN2008-06-25 06:00
Bolaget bildades redan för ett år sedan.
- Men jag vill hålla en låg profil tills alla bitar fallit på plats.
En sak, som blev klar på måndagen, var när kommunfullmäktige godkände att Piteå näringsfastigheter, pnf, och Gastank Sweden AB bildar ett gemensamt fastighetsbolag. Tanken är att förvärva fastigheten i Öjebyn där Sabels gamla gjuteri en gång låg och bygga om lokalen som tidigare var leksaksaffär.
Ombyggnad
Curt Berglund erbjöds först tomma utrymmen i det så kallade Combihuset, Siwerts gamla kabelfabrik.
- Men det var ingen vidare lokal. Gamla Sabels passar däremot utmärkt.
När ombyggnaden är klar ska tillverkningen av tryckkärl och andra kompositprodukter igång. I första hand handlar det om gastankar till personbilar.
- På sikt kan det även tänkas bli tunga fordon.
Berglund räknar med en kort utvecklingsfas. Det handlar bland annat om typgodkännande och så ska länsstyrelsen ge sin tillåtelse för verksamheten. Sedan ska serieproduktionen vara i gång.
Koreansk partner
Berglund har utvecklat en ny typ av tryckkärl för ändamålet.
- Normalt brukar tryckkärl vara cylinderformade. Jag har gjort en ny tank med annorlunda geometri.
Med i projektet finns också en stor koreansk investerare.
- Vilken det är kan jag inte avslöja i dagsläget.
Professor Berglund har arbetat i tre år med sin idé. Bland annat har han medverkat i ett projekt tillsammans med Volvo personvagnar och Österrikeägda Polytech composite Sweden.
- Resultatet av detta blev önskvärt.
Större tank
Om Volvo och Polytech är tänkbara partners säger Berglund ingenting.
- Beträffande eventuella kunder uttalar jag mig aldrig.
Att köra på biogas eller naturgas (ofta är de blandade) kräver tre gånger större tank för att nå samma räckvidd som en för bensin. Berglunds uppfinning har löst det problemet.
30-tal jobb
- Och med gas kör du fyra kronor billigare per mil, säger Berglund, som hoppas på ett ökat antal gasdrivna bilar.
- Det skulle minska utsläppen av koldioxid. I Sverige finns i dag cirka tio tusen gasbilar och ett hundratal tankställen. Tyvärr mest bara i södra Sverige.
Gastankarna passar också för Dimetyleter, DME, som snart börjar framställas i Chemrecs anläggning vid Smurfit Kappa i Piteå.
Går planerna i lås skapas arbetstillfällen i Öjebyn.
- Inga himlastormande mängder. På sikt kanske ett 30-tal.
Ungefär som på Composite Scandinavia AB i Öjebyn.
Ett annat företag som Berglund startade.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om