PT har tidigare skrivit om den omdiskuterade vägen som personal och elever på de två skolorna i många år har kämpat för att förändra hastigheten på, ett förslag som uppmuntrats av polisen och kommunen men som avslagits av länsstyrelsen. Enligt motiveringen i förslaget passerar cirka 200 personer korsningen in till naturbruksgymnasium dagligen, däribland traktorer och hästar med ryttare. Busspendlare behöver korsa vägen varje dag för att komma till skolan och sikten är på sina håll dålig för såväl trafikanter som fotgängare.
”Gjort vad vi kunnat”
Ida Nurkkala, som just avslutat sin skolgång på Grans naturbruksgymnasium, var under skoltiden aktiv i elevrådet. Att hastighetsbegränsa vägen intill skolan var en fråga hon drev som elevrådsrepresentant.
– Vi har gjort vad vi kunnat för att få till stånd en förändring. Det är tråkigt att det ska sluta där, med länsstyrelsens avslag. Jag vet inte om de andra i elevrådet kommer att driva frågan vidare, men jag hoppas för framtida elevers skull att något händer.
Men även om det inte sker några förändringar av hastighetsbegränsningen finns det planer på att genom åtgärder, såsom skyltning eller dragning av busslinjer, förbättra förutsättningarna för dem som behöver korsa vägen dagligen.
Åtgärder diskuterades
I början av sommaren hölls ett möte där rektorn för Grans naturbruksgymnasium, Mimmi Andersson, representanter från Piteå kommun och Johan Lindberg på Trafikverkets planeringsenhet, diskuterade vilka åtgärder som skulle kunna förbättra situationen för dem som behöver korsa vägen.
– Det var ett inledande, första möte där alla fick ventilera synpunkter och åsikter kring vad som borde göras. Vi beslutade att ta med oss det som diskuterats och att ha ännu ett möte efter sommaren för att vidareutveckla idéerna, säger Johan Lindeberg.
Länsstyrelsen motiverar avslaget med att föraren av fordonet ska ta hänsyn till rådande förhållanden enligt vad trafiksäkerheten kräver och anpassa hastigheten därefter, oberoende av hastighetsbegränsning. Vidare anges att siktförhållanden är goda och att andelen oskyddade trafikanter som korsar vägen bedöms vara låg.