Videon är inte längre tillgänglig
Det var vid 17.30-tiden på onsdagen den 21 september som ett godståg och ett timmertåg kolliderade i höjd med PMU i Öjebyn, vid rälspartiet mellan Kabelgatan och Nya Älvvägen. Olyckan skedde i låg fart och ett av tågen var stillastående. En av vagnarna välte sedan av tågspåret. Förödelse rådde efter kollisionen och mängder med timmerstockar låg utspridda längs tågrälsen.
LÄS OCKSÅ: "Chockades efter svåra tågolyckan"
Sammanlagt tre personer färdades på de två tågen. De chockades men klarade sig undan allvarligare fysiska skador.
Direkt efter olyckan togs beslut om olyckan skulle utredas av statens haverikommission. Ett arbete som nu befinner sig i ett inledningsskede.
Även Green cargo, som äger tågen och Trafikverket kommer att göra egna utredningar kring olyckan.
Eva-Lotta Högberg, utredningsledare på statens haverikommission, säger att man nu håller på att samla in fakta kring olyckan och att intervjuer med de inblandade planeras.
Vad ska utredningen innehålla?
– Det är egentligen tre frågor som ska besvaras. Det handlar om att ta reda på vad som hände, varför det hände och hur man undviker att det händer igen. Haverikommissionen ägnar sig inte åt att hitta någon skyldig. Det är ett arbete för polisen och kanske försäkringsbolagen, säger Eva-Lotta Högberg.
När ska utredningen vara klar?
– Kravet är att vara klar inom 12 månader. Om vi kommer att hålla tidsplanen går inte att säga i nuläget men vi siktar på det.