Hällans hälsocentral jobbar med rekrytering

Problemet med personalbrist känns igen på Hällans hälsocentral. De hade en telefontillgänglighet på 72,1 procent i januari, men de arbetar på att bli bättre.

Rekrytering. Hällans hälsocentral arbetar med rekrytering för att inte telefonen ska klappa ihop varenda gång någon är borta.

Rekrytering. Hällans hälsocentral arbetar med rekrytering för att inte telefonen ska klappa ihop varenda gång någon är borta.

Foto: Jens Ökvist

Öjebyn2018-02-03 07:00

Det har saknats personal till telefonen på Hällans hälsocentral, både på grund av sjukdom och på grund av utbildningar inför en ny lag om utskrivningsprocessen som kommer att påverka hälsocentralerna. Till slut har man fått välja mellan verksamheterna.

– Alltså det är jättebeklagligt. Telefonen är högt prioriterad. Men i januari har vi haft hög sjukfrånvaro hos personalen, då märks det direkt. Då måste man välja mellan att svara i telefon eller att börja avboka patienter. Då blir det så här, men det är inte acceptabla siffror, säger Camilla Brännström, verksamhetschef på Hällans hälsocentral.

Hälsocentralen har startat upp en rekryteringsprocess och en arbetsgrupp för att kunna klara av bemanningen. Siffrorna är helt enkelt för dåliga och det får inte vara så att verksamheten är så pass sårbar när det gäller frånvaron.

– Vi tar allvarligt på det och hoppas att det är tillfälligt. Men man måste absolut reagera på sånt här, man kan inte skylla ifrån sig när man ser siffrorna, säger Camilla Brännström.

Samtidigt som tillgängligheten är låg i telefon så vill Brännström dock lyfta att vården fungerar på andra området på hälsocentralen.

– Det vi kan se i statistiken är att vi ligger bra till på andra sätt som läkarbesök, cancervård och så vidare. Det är just telefonen som varit vårt bekymmer. Det är inte okej, men vi hoppas som sagt att vi ska få bukt med det, säger Camilla Brännström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!