I november förra året sålde Gudrun och Lars-Åke Johansson sin villa på Basungatan i Öjebyn och flyttade till ett seniorboende på Hörnvägen i Öjebyn.
– I det sammanhanget gjorde vi en muntlig överenskommelse med hemtjänsten om att få städning en dag var tredje vecka, säger Lars-Åke Johansson.
Den första städningen skulle genomföras i början av december, men av olika skäl valde paret att boka av den. De bokade också av en städning under mellandagarna eftersom de fick hjälp av anhöriga med det.
– Sedan fick vi städning 17 januari och fakturan för den har vi betalat, förklarar Lars-Åke Johansson.
Därför blev de förvånade när det damp ned ytterligare en faktura den gångna veckan på 541 kronor, för städning. Den är daterad 7 februari.
– Det har inte städats något. Vi har inte haft något besök under hemtjänsten senaste tiden. Det är fel att vi ska betala för en tjänst som aldrig utförts, säger Lars-Åke Johansson.
Paret tar också upp bemötandet från hemtjänsten.
– När jag ringde upp en person blev jag mycket otrevligt bemött. Kvinnan i luren pratade om en massa regler kring hemtjänsten, information vi aldrig fått ta del av. Kan då vara den felaktiga fakturan, men det mest sårande är att jag blev utskälld när jag ringde, säger Gudrun Johansson.
Hon säger att vid samtalet blev paret uppmanade söka privat hemtjänst.
– Det ska vi också göra, säger hon.
Siv Hansson är chef för hemtjänsten i Öjebyområdet:
– Jag förstår parets frustation och har försökt förklara att den faktura de betalade gällde december månad och den faktura de fått nu omfattar januari.
Här förklarar Hansson skälet till att de debiterats trots att det inte utförts någon städning:
–Vill man inte ha städningen måste man avboka den 30 dagar innan den ska utföras. Det här är ett par som ofta är ute på olika vårdbesök och där vi fått in avbokningarna för sent, säger Hansson.
Hon uppger att i det läget säger reglerna att det ska ske en debitering.
– Vi måste ju ha en framförhållning i vår planering, säger hemtjänstchefen.
Hon bekräftar att paret fått rådet om privat hemtjänst.
– För deras skulle föreslog jag att de kanske skulle kontakta någon som kan vara mer flexibla än vi, säger Hansson, som också dementerar att Johanssons bemötts otrevligt.
– Det stämmer inte. Jag hörde själv samtalet handläggaren hade med paret och vi var inte otrevliga.