Trafikverket är huvudman för projektet och har tagit fram ett förslag som innebär att en så kallad parallellväg anläggs vid E4 mellan väg 572 vid trafikplats Bertnäs och väg 374.01 vid trafikplats Boviken. En sträcka på cirka tre kilometer. Detta för att få bort oskyddade trafikanter och långsamtgående fordon, exempelvis A-traktorer, från E4.
Att gående och cyklister ska samsas med mopeder och A-traktorer på den planerade parallellvägen är inget som gillas av kommunen eller för den delen flera privatpersoner.
Varför har ni inte lyssnat på dessa åsikter?
– Vi har lyssnat och haft flera möten med kommunens representanter. Trots dessa synpunkter så anser Trafikverket att vi kan bevara säkerheten för oskyddade trafikanter även med den här lösningen, säger Trafikverkets projektledare Åsa Renström.
Renström påpekar att det handlar om en förhållandevis låg trafikmängd som ska trafikera sträckan.
– Linjedragningen blir dessutom böljande så att det inte ska gå att busköra på någon längre raksträcka. Vägen blir ganska smal, cirka 3,5 meter, och ska vara försedd med mötesfickor. Det är låg fart som gäller, säger Åsa Renström.
Parallellvägen ska kunna användas året om och planeras för att belysas. Byggstart är, enligt Trafikverkets prognos, tidigast 2025.
Från måndag den 8 november till den 10 december ligger Trafikverkets förslag ute för granskning. Under den tiden finns det möjlighet att inkomma med synpunkter.
Rebecka Granström, enhetschef för kommunens trafik och bygg, säger att det inte är beslutat om kommunen ska lämna in något yttrande.
– Vi har haft specifika möten med Trafikverket där vi klargjort vad vi vill och det är enbart en gång- och cykelväg. Vi är överens om att vi inte är överens. Trafikverket har utifrån sina argument sagt att deras förslag skyddar de oskyddade, men vi håller inte med.
Känner ni er överkörda?
– Nej, det tycker jag inte, men vi har kvar våra farhågor när det gäller A-traktorerna.
En fråga som i nuläget inte har något säkert svar är hur sträckans fortsättning ska se ut.
– Vi hoppas på en g/c-väg parallellt med gamla E4 in till Öjebyn och samma sak för sträckningen mot Kopparnäs, säger Rebecka Granström.
Enligt Åsa Renström finns det inget färdigt förslag för hur det ska lösas.
– Men när det blir aktuellt så kommer åtgärder att vidtas för att höja säkerheten.