Det säger Peter Söderberg, säljare vid Bilhuset. Det var han som sålde Ford Focusen i mars.
Han pekar på att det är Bilhuset som har ansvar för att lösa problemet även om det är Nordiska bil som reparerar.
Varför fick inte kunden göra återköp?
– Konsumentlagen säger att vi ska ges möjlighet att åtgärda felet först, och det är det vi håller på med, säger Söderberg.
Han anser dock att ärendet tagit orimligt lång tid och att det är olyckligt att den mekaniker som höll på med Forden tog semester utan att att någon tog över reparationen.
– Och vi fick inte veta av Nordiska bil att mekanikern gått på semester. Men jag vill inte säga att Nordiska bil har gjort något fel. De har försökt reparera, allt från att byta datastyrenhet, till att omprogrammera, säger Bilhusets säljare.
Han säger att det finns en smärtgräns för bilhandeln som får betala reparationerna hos Nordiska bil.
– Hittills har vi lagt ut 16 000 kronor på Forden och så kan vi inte fortsätta. Går den inte att reparera till rimlig kostnad kan det bli så att vi erbjuder kunden en annan bil, eller att det blir ett återköp. Men återköp är en sista utväg, säger Peter Söderberg.