Inom kort börjar de nio RME-bilarna att rulla. Tre kommer att köras i fjärrtrafik för bland annat Polarbröd, sex stycken blir distributionsbilar där Råab tecknat nytt avtal med tvätteriföretaget Berendsen.
Råabs vd och ägare Roger Åström förklarar att detta med RME i lastbilar är nytt men ändå beprövat.
– Motorerna är anpassade till bränslet, säger Åström, som uppger att åkeriet har investerat 15 miljoner kronor i de nya bilarna.
De kommer att köra på den RME där rapsoljan tillverkas i Stenungsund. Satsningen sker i samarbete med Energifabriken med verksamhet i Linköping, Stockholm och Norrköping.
Ökat miljötänk
Råab samarbetar också med kunden Polarbröd som senaste åren accelererat sitt miljötänk vad gäller produktion och transporter. Polarbröd köper bland annat vindkraft i Dalarna.
Roger Åström startade lastbilsåkeriet 1978 i Luleå med köp av en bil. 1990 flyttades verksamheten till Öjebyn och 2005 köpte han fastighet inom Öhns industriområde. Sedan dess har han hela tiden utvecklat verksamheten som bedrivs inom fyra områden: Tankbilar som kör för Preem och Skoogs bränslen och specialtransporter med bland annat kranbilar och miljötransporter för Kuusakoski. Fem bilar går på fjärrtrafik med bröd till Mälardalen, och som hämtar hem vitvaror för Elektroskandia. Två fordon är anläggningsbilar som kör allt från grus till asfalt. Nyligen köpte också Råab Kuusakoskis återvinningsanläggning på Batterigatan. Åkeriet är anslutet till BDX i Norrbotten där det finns 350 leverantörer med 1700 fordon.
Utsläppen minskar
Allt detta, påpekar Råabs vd, ställer krav på högt miljötänk. Köra på RME blir inte billigare men utsläppen av koldioxider minskas radikalt. Råab köper diesel för 15 miljoner kronor per år.
– En konventionell dieselbil släpper ut 2,6 kilo koldioxid per liter bränsle. Våra RME-bilar kommer att släppa ut 1,1kilo, säger Roger Åström, som pekar på att det går inte helt att komma ifrån utsläpp från en förbränningsmotor.
BDX marknadschef Jonas Carlzon pekar på att högt miljötänk inom åkerinäringen blir en framgångsfaktor, och Roger Åström tillfogar:
– Marknaden har hårdnat med den utländska konkurrensen. Vi är chanslösa om vi inte kör miljöeffektivt, säger Roger Åström, som vill fortsätta investera i fossilfria transporter.
Han har köpt en tank som rymmer 3 000 liter rapsolja, och han är också beredd att köpa fler ”rapsbilar”.
– Slår detta väl ut köper vi fler, och vi kommer också att testa bränslet på en av våra lastmaskiner.