För två år sedan tog Jens Nordlund, 28 år, motorcykelkörkort. I samma stund väcktes intresset för att bygga en egen hoj.
- Jag har sett mycket om mc-byggen på tv och är intresserad av att designa saker. Det kan vara allt från fordon till möbler och skyltar. Jag arbetar mest med järn och andra metaller, berättar han.
Jens köpte ett påbörjat mc-bygge, men det tog tid att komma på hur han skulle gå vidare.
- Jag funderade nog ett halvår innan jag satte igång. Sedan spenderade jag en hel vinter i verkstaden - ofta dygnet runt och jag var där till och med på julafton. Vi lade ned hur många timmar som helst och utformade saker som jag aldrig sett någon annan göra tidigare, säger Jens Nordlund.
Eldflammor
Bensintanken på motorcykeln är mattsvart och pryds av häftiga eldflammor. Dem har Jens designat och tillverkat helt på egen hand.
- Jag punktsvetsade fast flammorna och spacklade innan tanken lackades av Bergströms måleri. När man bygger någonting åt sig själv är det roligare att använda det när man är färdig, säger han.
Det finns många smått unika detaljer på Jens Nordlunds Harley-Davidson av modell Evo 1340. Exempelvis så är luftfiltret konstruerat av en kolv från en bilmotor som frästs ur och i styret är en digital hastighetsmätare infälld.
- Under byggtiden fanns det inte tid för några andra intressen, allt fokus låg på motorcykeln, säger Jens Nordlund.
Samarbete
Den yngre herr Nordlund ligger bakom det mesta av designen, men har haft mycket hjälp av sin pappa Tore. De två har haft ett ingående samarbete och 11 juli förra året besiktades motorcykeln för första gången.
- Jag kunde använda den halva sommaren och körde omkring 200 mil. Det blev inga längre svängar - mest i Piteå och till Skellefteå och Luleå, berättar Jens Nordlund.
Mc:n är inte det enda fordon som paret byggt i verkstaden i Öjebyn. Tore Nordlund har en klarröd Chevrolet Stepside årsmodell 1955 som de har hjälpts åt att renovera.
- Jag hade en Camaro som jag sålde och började omgående söka efter en ny bil. Jag var i USA under två veckor och letade, men hittade inget bra objekt. De flesta vi tittade på var rostiga och i mycket dåligt skick, berättar Tore Nordlund.
När Tore var på väg hem och satt på flygplatsen i New York surfade han ut på internet.
- Då hittade jag en annons på den här bilen och det var en kille i Västerås som ville sälja. Chevan var renoverad i originalskick 18 år tidigare, men det hade kommit fukt i färgen så hela bilen var bubblig, säger han.
Tore Nordlund fick hem bilen vid jul och rev fordonet så det var plåtrent. Sedan började byggnationerna.
- Vi gjorde om underdelen, svetsade en ny bensintank och tillverkade innerskärmar och flak. Flaket är gjort av amerikansk ek som vi har betsat grått. Målet var aldrig att ha Chevan i originalskick och skulle man ställa en originalbil bredvid så skulle man se jättestor skillnad, säger Tore Nordlund.
Jens och Tore Nordlund driver ett familjeföretag i verkstadsbranschen. Kunskaperna från detta kommer väl till pass när de utövar sin hobby.
- Ingen av oss gillar att reparera bilar, men det är en helt annan sak att bygga något från grunden. Vi bygger inte fordon för att ställa ut dem, det här är bruksgrejer och det roliga är att använda dem i vardagslivet, säger Tore Nordlund.