Fler vill köpa vattenskoter
Det oklara rättsläget kring vattenskotrarna har bromsat marknaden för säljarna, men nu ökar efterfrågan.- Vi skulle kunna sälja fler om vi bara fick tag i maskiner, säger Janne Erstam vid Traktor-City i Öjebyn.
"Efterfrågan har ökat - vi skulle kunna sälja fler bara vi fick in maskiner", säger Janne Erstam vid Traktor-City i Öjebyn.
Foto: Sofia Wellborg
- Det har varit svårt att få klara besked om vad som gäller, säger Janne Erstam, som pekar på att Traktor-Citys importör av deras vatteskotermärke Seadoo Bombardier dragit sig för att ta in de vattenjetdrivna maskinerna.
Nu börjar det dock lossna. Det finns utmärkta områden var man får köra men till saken hör också att skulle någon synda emot det löper vederbörande liten eller ingen risk att åka fast eftersom Kustbevakningen inte längre tar fast vattenskoteråkare som befinner sig utanför "lagliga" områden.
Säljer fler
Kustbevakningens inställning bygger på flera domar där åtalade vattenskoteråkare som befunnit sig i fel område friats.
Huruvida det har påverkat skoterförsäljningen är oklart men hos Traktor-City i Öjebyn ökar den.
- Förra året sålde vi 10 vattenskotrar. Hittills i år har vi sålt 15 och vi har just nu fyra kvar. Men vi skulle nog kunna sälja tio till om vi bara fick tag i maskiner, säger Janne Erstam, som märker en tydlig ökad efterfrågan av vattenjetmaskinerna trots att de ligger i prisklasser från
130 000-180 000 kronor.
Prickat fel
Säljaren tycker att den fem år gamla vattenskoterförordningen prickat fel när den exempelvis av miljöskäl vill bromsa framfarten av vattenskotrarna som kan gå upp emot 60 knop.
- Dagens skotrar med sina fyrtaktsmotorer är tystare än en båt och drar mindre bränlse. Det finns stora V-åttor som lever om i hamnarna men den här hör du inte. Och det här är ett miljömässigt mycket bättre alternativ jämfört med att köra snöskotrar på vattnet, säger Janne Erstam.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!