Samtliga personer på Trafikverket som är inblandade i projektet har semester och kommunikationsavdelningen kan inte hjälpa till med information om varför projektet skjutits upp ett år till. På Trafikverkets hemsida står det att vägplanen är inskickad för fastställelse och att byggstarten är planerad till 2020.
Syftet med viltstängslet är öka trafiksäkerheten genom att minska risken för påkörning av ren och vilt. Så här skriver Trafikverket om den aktuella sträckan.
"Den aktuella vägsträckan efter E4 sträcker sig mellan byn Kopparnäs och Harrbäcken i Piteå kommun, Norrbottens län. Sträckan är cirka 5 km och byggdes om till mötesseparerad väg år 2015. Vid ombyggnationen sattes viltstängsel upp på vissa ställen, men efter sträckan Kopparnäs-Harrbäcken saknas det viltstängsel efter stora delar av sträckan.
Syftet med detta projekt är att öka trafiksäkerheten genom att minska risken för påkörning av ren och vilt. Därför planerar Trafikverket att anlägga viltstängsel där det idag saknas efter sträckan.
På vägar med mitträcke som inte har något viltstängsel är detta extra problematiskt, då ett mitträcke hindrar djuren att ta sig över vägen. Det finns därmed en risk att djuren vistas onödigt länge på vägbanan."
Området är känt som ett viltstråk för bland annat älg och flera svåra olyckor har de senaste åren inträffat på sträckan. Bland annat avled en ung kvinna i sviterna av en älgkrock vid Ladrike.
Enligt beslut skulle sträckan åtgärdas under hösten 2018, men det arbetet sköts upp till sommaren 2019 och nu är det alltså senarelagt ett år till.