Frågan är om Stig-Arne och Ingegerd Westin som drev Ica-butik i Sjulsmark visste vad de satte igång när de började sälja hundmat i butiken 1981.
– De hade tre hundar och upptäckte att det bara fanns tiokilospåsar med hundmat att köpa. Så pappa kontaktade Doggy och sade "om jag köper lika mycket som alla kunder från Sundsvall och uppåt köper tillsammans, kan ni leverera då"?, berättar dottern Maria Lundberg, vd för Trixie.
Hon säger att pappan fick en smärre chock när han tog emot de första lassen med hundmat, så det var bara att sätta igång och sälja.
Verksamheten med hundfodret växte så mycket att försäljningen lades i eget bolag Petfood. Han köpte en lastbil och började köra ut maten till kunder i Norrbotten och Västerbotten.
– Det var en bisyssla men det växte och 1987 började de också sälja tillbehör, säger Maria Lundberg.
1991 flyttades verksamheten till nybyggda lokaler nära Harrbäcksvägen till ett industrihus som byggts ut fyra gånger. Det ägs till 70 procent av Piteå näringsfastigheter.
Bolaget bytte namn från Petfood till Trixie 2017 i samband med att Trixie GMBH som är ett tyskt bolag gick in som delägare. Det tyska bolaget säljer djurrelaterade produkter i 80 länder.
Maria Lundberg säger att det var naturligt att fördjupa samarbetet eftersom företagen samarbetat sedan 2001.
Trixies hus är 9000 kvadratmeter stort. Det stora lagret rymmer nära 9 000 artiklar. 70 procent av sortimentet är tillbehör. 30 procent är foder för allt från hundar till katter, fåglar och smådjur. Omsättningen på lagret är gigantiskt.
– Vi får in 100 pallar med varor varje dag och långtradare hämtar två gånger varje dag. Vi måste leverera snabbt. Det som går härifrån idag måste vara hos kunden nästa dag, säger Maria Lundberg.
Produkterna köps in från bland annat Doggy i Vårgårda och leverantörer i Tyskland. Trixie har också två egna varumärken som köps in från Kina.
Varorna skickas till 800 återförsäljare i Sverige, men det finns också säljare i Norge och Finland. I Sverige finns huvudmarknaden i södra Sverige. Enbart i Stockholm säljer 100 fackbutiker produkterna från Norrfjärden.
Trixe är ett lönsamt bolag som hela tiden växer. 2017 omsatte det 113,5 miljoner kronor. Förra året ökade det till 128 miljoner kronor.
Hittills i år ser vi en ökning med 25 procent, säger Helene Lowall, verksamhetschef och vice vd vid Trixie.
Tillväxten har gjort att de senaste fyra månaderna har bolaget anställt elva personer och vd:n räknar med ökad tillväxt. År 2021 ska företaget omsätta 160 miljoner kronor.